Translate

tisdag 1 mars 2022

Johan Anders Johansson, min morfars anor

 Johan Anders Johansson, min morfars anor

 

Min morfar och mormor gifte sig 1907. De bosatte sig i min mormors hemby Fängsjö där morfar blev kronotorpare. Familjen växte och det blev så småningom 13 barn. En kronotorpares förtjänst var liten. Även om fattigdomen inte var påtaglig fick mormor och morfar säkert ofta oroa sig för att maten skulle räcka till för den stora familjen.

Morfar kallades allmänt i bygden för "Järn-Lärsh" Johan, efter sin morfar Johan Larsson. Morfar var en glad "spelevink" trots de tuffa omständigheter det innebar att vara skogsarbetare och kronotorpare. Han var känd som en mycket duktig dansör och en mycket duktig skidåkare. Skidåkningen var för honom ett stort nöje och få slog honom i de seniortävlingar han åkte i upp till hög ålder. Den yngste sonen ärvde skidintresset och blev en duktig skidåkare i svenska mästerskap. Han kom bäst som sexa i SM i början av 50-talet. Läs mer om detta här: 

Min morfars anor är lite komplicerade så till vida att hans far står som okänd i alla kyrkoböcker. Namnet på fadern var dock allmänt känt i socknen, och det finns flera muntliga källor som berättat vem fadern var. Jag har därför tagit med fadern i min antavla.

Morfars anor kommer mestadels från Resele (Y). På min mfm sida finns de gamla adliga släkterna, från 1600-talet, Planting-Bergloo, Skeckta och Norfelt. Om någon är intresserad att veta mer om dessa familjer, hör av er så ger jag gärna mer information om denna adliga, ganska omfattande parentes i vår familj!

Mitt minne av morfar är att han var lite av en "spjuver", rolig och lätt orginell. Han satt gärna och "rökte" (sög!) på sin pipa intill spisvärmen, och tycktes sitta och drömma tillbaka till gamla tider. Han drack gärna kaffe på fat med samma njutning och tackade ej heller nej till ett glas öl. Han tyckte om sina många barnbarn och älskade när de skojade med honom. Han tog gärna sin ryggsäck på ryggen och vandrade iväg på lite äventyr, om det så var till skogen för att fiska eller för att hälsa på någon gammal vän. Med tiden blev han tyvärr ganska döv men det tycktes inte bekomma honom så mycket. Han hörde nog det han ville i alla fall...

När vi hade flyttat till Stocksund 1963 kom morfar och hälsade på. Mamma ville att jag skulle visa morfar alla fina båtar i hamnen. Morfar blev inte ett dugg imponerad utan tyckte att båtarna liknade de flesta "gammbåtar" han tidigare sett! Så lätt gick det inte att imponera på en gammal skogsman och fiskare! Tjurig och egensinnig var han min morfar, men jättemysig!

Jag har inte skrivit in några källhänvisningar i antavlan. Den som är intresserad av detta, ta kontakt med mig! Frågor, ev. rättelser och tillägg tas tacksamt emot.

Copyrighten tillhör mig. Det är INTE tillåtet att använda och publicera något av det som finns i antavlan utan min tillåtelse.


 


Johan Anders Johansson, född 1884-07-17 i Norrtannflo, Resele (Y),
död 1964-12-15 i Fängsjö, Ådals-Liden (Y). Kronotorpare i Fängsjö,
Ådals-Liden (Y).
Far 2 ] [ Mor 3 ]


*** Generation I ***


f
Henrik Oskar Söderqvist, född 1861-08-15 i Holme, Resele, död 1934-10-09
i Häxmo, Resele. Arbetare Torpare i Häxmo, Ådals-Liden.
Far 4 ] [ Mor 5 ] [ Maka 3 ] [ Proband 1 ]

Utomäktenskaplig förbindelse med

m
Anna Erika Johansdotter, född 1862-09-11 i Norrtannflo, Resele,
död 1924-12-03 i Norrtannflo, Resele. Bosatt i Norrtannflo, Resele.
Far 6 ] [ Mor 7 ] [ Make 2 ] [ Proband 1 ]




Källa: Min hemsida:  anitaberglund.se


Inga kommentarer: