Translate

tisdag 1 mars 2022

Maria Karolina Persdotter, min mormors anor

 Maria Karolina Persdotter, min mormors anor

 

Maria Karolina PersdotterMin mormor föddes i en liten skogsby som heter Fängsjö i Näsåker. Hon var ättling till den förste nybyggaren Erik Ersson Ståbi som 1827 slog sig ned på denna plats.

När mormor och morfar gifte sig 1907. De bosatte sig i Fängsjö, där morfar blev kronotorpare. De fick 13 barn i tätt följd som innebar att försörjningsbördan var tung. Min mormor var dock en duktig kvinna som, tillsammans med morfar, lyckades med små medel att ta hand om sin stora familj. De förlorade sin äldsta dotter Frideborg när hon var 18 år gammal i, på den tiden, fruktade sjukdomen lungtuberkulos, och det innebar en stor sorg för föräldrarna.  Frideborg fick ligga ensam i ett eget litet hus för att inte smitta den övriga familjen, och mormor skötte om sin dotter där tills hon dog.

Mormor dog relativt ung, 63 år. Hon har efterlämnat en känsla av att ha varit en stark kvinna, som med obruten vilja och mod under svåra livsbetingelser tog hand om sin stora familj. Hon var ganska sträng men hade samtidigt nära till skratt. Mormor blev frireligiös på äldre dar när en väckelserörelse drog fram i bygden på 1930-talet. Hon behöll sin övertygelse livet ut.

Min mormors anor kommer mestadels från Orsa i Dalarna, Nyskoga och Norra Ny i Värmland. De värmländska och finska anorna kommer från hennes far, Per Jönsson, som 1875 kom från den värmländska finnskogen till Fängsjö och blev landbonde (arrendator). Han gifte sig samma år med Regina Andersdotter Fängström (min mmm) och fick med henne sju barn.

Per Jönsson blev moderlös vid åtta års ålder. Hans två år äldre syster Ingeborg tycks ha tagit hand om sin bror eftersom de under några år, när de blev äldre, följs åt som piga och dräng i olika gårdar. Hon höll kontakten med sin bror i Fängsjö per brev tills Per dog 1897 och därefter fortsatte hon kontakten brevledes med min mmm Regina. Trots eftersökningar har jag inte hittat ättlingar till Ingeborg Jönsdotter f 1838-04-23 i Tjärnberg Norra Ny. Hon gifte sig med Trång Per Persson f 1834-12-09 i Norra Ny och fick åtta barn.

Kontakta mig när det gäller källhänvisningar till min mormors antavla! Den största delen av uppgifterna när det gäller anorna från Orsa har jag fått av Torbjörn Näs i Mora, som i början av min forskning gav mig dessa. Ett stort tack Torbjörn! Jag har till vissa delar kontrollerat dem själv. Finns det frågor eller tillägg till mormors antavla så blir jag också glad om du kontaktar mig.

Copyrighten tillhör mig. Det är INTE tillåtet att använda och publicera något av det som finns i antavlan utan min tillåtelse.





Maria Karolina Persdotter, född 1883-01-25 i Fängsjö, Ådals-Liden (Y),
död 1946-07-09 i Fängsjö, Ådals-Liden (Y). Bosatt i Fängsjö,
Ådals-Liden (Y).
Far 2 ] [ Mor 3 ]


*** Generation I ***


f
Per Jönsson, född 1840-05-02 i Tjärnberg, Norra Ny (Värmland),
död 1897-11-24 i Fängsjö, Ådals-Liden. Landbonde (Arrendator) i Fängsjö,
Ådals-Liden.
Far 4 ] [ Mor 5 ] [ Maka 3 ] [ Proband 1 ]

Gift 1875-11-28 i Ådals-Liden med

m
Brita Regina Andersdotter Fängström, född 1848-05-02 i Fängsjö,
Ådals-Liden, död 1920-06-05 i Fängsjö, Ådals-Liden. Bosatt i Fängsjö,
Ådals-Liden.
Far 6 ] [ Mor 7 ] [ Make 2 ] [ Proband 1 ]


Källa: Min hemsida:  anitaberglund.se


Inga kommentarer: