Translate

fredag 1 april 2022

Anders Olof Berglund, min farfars anor

Anders Olof Berglund, min farfars anor

 

FarfarFarfar var ättling efter den förste nybyggaren i Åkerbränna Junsele; Olof Andersson f 1725 som tillsammans med Jakob Hansson var de första nybyggarna i Åkerbränna. Sonsonen Anders Andersson Berglund var den som fortsatte pionjärarbetet genom att bli bonde i samma by. Dennes son Anders fortsatte traditionen att bli nybyggare när han år 1871 påbörjade ett nybygge i Hömyra, någon mil öster om Åkerbränna. Sonen Petter, min fff, tog över faderns nybygge och Hömyra blev så småningom en bördig by som gav god skörd till dem som bodde där. Båda byarna har idag enbart sommarboende.

Min farfar Anders "Ante" Berglund blev också nybyggare i allra högsta grad. Han var en person med stor arbetskapacitet och krävde mycket av sig själv och av sina söner.  Han byggde, renoverade och uppodlade ett flertal nybyggen på olika ställen i Junseletrakten under sitt liv, och familjen, som under åren utökades med elva barn, flyttade ofta.

Jag har inget minne av min farfar, men det absolut första minne jag har i mitt liv var när jag följde min far för att hälsa på farfar när han låg på sin dödsbädd. Jag var tre år och farfar ville träffa mig för sista gången i sitt liv. Jag minns att vi åkte buss och att jag lekte med farfars och farmors hund men jag har inget minne av farfar.

Farfars anor kommer mestadels från Junsele, Åsele och Anundsjö. De flesta var nybyggare och bönder i flera generationer bakåt. Ett litet uns av sameblod finns också med genom "lappmannen" Adam Kristoffersson f 1660 ca i Åsele lappmark.

Erik Persson f 1707 ohh Brita Olsdotter f 1699 i min farfars antavla, har blivit anfader och anmoder till en stor släkt s.k. "Östanbäckarna". De har en livaktig släktförening "Östanbäcks släktförening" och en fin hemsida. På deras hemsida finns en stamtavla på Erik Persson och Brita Olsdotter.

Jag har inte skrivit in några källangivelser i antavlan. Om någon har kompletteringar, rättelser eller vill veta källorna till min farfars antavla så blir jag mycket glad om du hör av dig! Rune Edström i Lövånger har varit till mycket stor hjälp när det gäller anorna från Anundsjö och Åsele.  

Copyrighten tillhör mig. Det är INTE tillåtet att använda och publicera något av det som finns i antavlan utan min tillåtelse.

 1 Anders "Ante" Olof Berglund, född 1885-09-26 (döpt 1885-10-11) i Hömyra,
Junsele (Y), död 1950-12-07 i Gulsele, Junsele (Y).
Nybyggare Skogsarbetare i Gulsele, Junsele (Y).
Far 2 ] [ Mor 3 ]

 


*** Generation I ***


f
Olof Petter Berglund, född 1854-01-14 (döpt 1854-01-29) i Åkerbränna,
Junsele (Y), död 1933-01-17 i Hömyra, Junsele (Y). Arrendator Hemmansägare
i Hömyra, Junsele (Y).
Far 4 ] [ Mor 5 ] [ Maka 3 ] [ Proband 1 ]


Gift 1880-01-01 i Junsele (Y) med

m
Anna Matilda (Mårtensdotter) Åkerberg, född 1857-03-19 i Åkerberget,
Åsele, död 1941-09-13 i Eden, Junsele (Y). Bosatt i Hömyra, Junsele (Y).
Far 6 ] [ Mor 7 ] [ Make 2 ] [ Proband 1 ]

                                               Källa: Min hemsida:  anitaberglund.se






Inga kommentarer: