Translate

fredag 1 april 2022

Ada Johanna Nygren, min farmors anor

Ada Johanna Nygren, min farmors anor

 

FarmorFinns det fantastiska anmödrar så har jag det. Både min farmor och mormor gjorde storverk i det tysta. Att vara hustru och mor till många barn i stora familjer kräver sin kvinna; och sådana kvinnor var dom. De var ett par av de många otaliga kvinnor som gav så mycket men fick så lite igen. Ändå var de på något sätt obrutna i sin tro på livet, människorna och framtiden. Deras tro var till barnen, barnbarnen och framtiden. Deras framtid var vår framtid.

Min farmor var född i Lillsele, Junsele. Hon var näst yngst av åtta syskon. Hon gifte sig som 19-åring med min farfar och fick ett arbetsamt liv med många barn och otaliga flyttningar. Det blev elva barn med tiden och eftersom farfar var en arbetsmänniska med många järn i elden utanför hemmet, så blev hennes arbetsbörda stor. Men farmor var en snäll och tålmodig person som fann sig i de livsvillkor som blev hennes.  Jag var åtta år när farmor avled vid 61 års ålder, och mina minnen av henne är att hon var en mycket snäll och kärleksfull människa.

Min farmors anor kommer mestadels från Mora i Dalarna samt Dorotea och Tåsjö i Västerbotten. Farmors mor Karin Mathsdotter var född i Vinäs i Mora och flyttade med sina föräldrar och syskon till Junsele när hon var nio år.

Farmors farmorsföräldrar Elias Danielsson f 1761 och Justina Ersdotter f 1773 i Norsjö (?) har vållat vissa bekymmer när det gäller deras ursprung. De kom så småningom att bli nybyggare i Granliden, Dorotea. 1797 omnämns Elias Danielsson i Granliden och samma år föds deras första barn. Det kom att bli nio barn sammanlagt och dottern Maja Lisa blev min farmors fm.

Maja Lisa gifte sig med Jöns Eliasson, sonson till Rustmästare Wikström som blev stamfar till den ättrika Wikströmska släkten från Tåsjö.

Jag har inte skrivit några källhänvisningar i antavlan. Om något är av intresse i antavlan kontakta mig ang. källan!  Rättelser och tillägg tas tacksamt emot. 

 Copyrighten tillhör mig. Det är INTE tillåtet att använda och publicera något av det som finns i antavlan utan min tillåtelse.



Ada Johanna Nygren, född 1894-06-28 i Lillsele, Junsele (Y),
död 1955-09-15 i Junsele, Junsele (Y). Bosatt i Junsele, Junsele (Y).
Far 2 ] [ Mor 3 ]


*** Generation I ***


f
Göran Jönsson Nygren, född 1854-03-27 i Långsele, Dorotea sn,
död 1923-04-20 i Västertjärn, Junsele. Arbetare i Västertjärn, Junsele.
Far 4 ] [ Mor 5 ] [ Maka 3 ] [ Proband 1 ]

Gift 1880-11-01 i Junsele med

m
Karin Mathsdotter, född 1856-11-17 i Vinäs, Mora Dalarna, död 1942-04-14
i Västertjärn, Junsele. Bosatt i Västertjärn, Junsele.
Far 6 ] [ Mor 7 ] [ Make 2 ] [ Proband 1 ]


Källa: Min hemsida:  anitaberglund.se



Inga kommentarer: