Translate

tisdag 9 oktober 2018

Höstens resa till Mallorca

Höstens resa gick även i år till Mallorca. En underbar ö som vunnit mitt hjärta.

I resan ingick denna gång en kortare bergsvandring utanför Soller som gav mersmak! Att få möta åsnor, vacker natur med pinje- och olivträd och högst uppe på berget njuta av en vacker hacienda, där ägarna generöst bjuder på fika om man vill ha och med underbar utsikt och vacker konst, det ger inspiration och lugn i kropp och själ. Det kommer att bli fler vandringar på Mallorca i framtiden - det är jag säker på!

Jag gjorde även en tur till den lilla och gamla staden Santanyi för att bl.a. besöka den berömda marknaden där. Tyvärr var marknaden överbefolkad av turister så det blev svårt att röra sig. Några köp blev det inte men det fanns mycket att titta på om man fick möjlighet.

Palma, den underbara lilla storstaden, är en verklig pärla. Lagom stor med många fina stadsdelar. Jag bodde några dagar i gamla stan, vid La Lonja, och fick uppleva en riktigt gammal unik atmosfär i både lägenhet och plats. Underbart! Glassen på torget La Lonja går inte att ersätta - det blev minst en glass om dagen där! :)

Vi bodde i Port de Soller ett par dagar alldeles intill stranden, därefter på ett bra hotell nära Cala Major norr om Palma. Havet lockade mig, men vi nyttjade mest poolen på hotellet. Jättefin!

Ett par kvällar träffade jag både nya och "gamla" vänner i Palma. Sköna kvällar med god mat och trevliga samtal. Fick se en ny stadsdel som jag blev jätteförtjust i - den måste jag se igen!

Jag är urdålig att ta kort numera efter jag övergivit min fina digitalkamera. Men här är några bilder i alla fall, som jag tog med smartphonen.




Från marknaden i Santanyi

Kaffe och croissant i Santa Catalina

Port de Soller
                                      Några bilder från en underbar bergsvandring i Soller.





Una Campari i Port de Soller.



Utsikten från lägenheten i Palma. 

Inga kommentarer: