Translate

lördag 21 november 2009

Vaccinationen mot svininfluensa..

Ja, då har det äntligen kommit igång på allvar..

Vaccineringen mot svininfluensan, menar jag förstås.

Tyvärr är efterfrågan större än tillgången på svininfluensa-vaccin och det märks verkligen på den vaccinatonsenhet jag arbetar på i glesbygden. Ett par timmar före vaccinationsenheten öppnar sitter det många patienter och väntar på att få sin vaccinationsspruta. När vi öppnar är trycket högt. Kön in till ordinatören i luckan är väääldigt lång, och vänthallen fylls av människor som måste stå i timmar för att komma in till sjuksköterskan och få sin vaccination.

Jag tycker synd om gamla människor som varit tvungen att sitta eller oftast fått stå i flera timmar innan de får komma in för att få sin spruta. På grund av för stor trängsel i väntrummet har syret tagit slut och många har vänt hemåt utan vaccination för att de inte orkat vänta längre...

Det är verkligen kaos de få kvällar som vaccinationsenheten är öppen. När vaccinet tagit slut efter ett par kvällars vaccinering, dröjer det flera dagar innan nästa ranson av vaccination kommer.

Vad jag förstår av media är det samma situation på många håll i hela landet.

Organisationen och tillgången på vaccin är långt ifrån bra. Arbetet med att vaccinera ligger på många håll långt efter pandemins utbredning..


Hur är det på andra håll i landet? Har Du fått möjlighet att vaccinera dig?

Eller kanske struntar Du i att vaccineras?

7 kommentarer:

Monet sa...

Vilken skillnad mot hur det är här i Frankrike. Här har man reklamkampanjer som uppmanar folk att solidariskt vaccinera sig.

För endast 200.000 fransmän av alla miljonerna invånare har hittills gjort det. Här vaccineras man inte hos doktorn utan det är särskilda vaccinationscentraler, typ röstningslokaler som upprättats men man ser på tv-bilder att trycket inte är särskilt stort.

Misstänksamheten mot vaccinet är stor - särskilt som det uppdagats att en ung kvinna fått Guillain Barrès syndrom (det man fick vid galna ko-sjukan).

Mina unga grannar, välutbildade universitetslärare, i daglig kontakt med barn och ungdomar kommer INTE att vaccinera sig. Vaccinet är för snabbt framtaget berättar de, biverkningar är många, la "grippe A" är inte värre än vanlig influensa och man är tveksam inför vilka effekter ett oprövat vaccin innebär.

Här i Frankrike erbjuds heller inte vaccin till personer över 64 år (om de inte är kroniskt sjuka eller i riskgrupp). Skälet är att denna generation utsatts för tidigare svåra influensor (antar att det är Asiaten och Honkong som avses) och därför anses ha viss immunitet mot denna svininfluensa).

Samtidigt stiger antalet fall här. Många skolor stänger men det beror också på att det samtidigt går en slags kräksjuka.

Anonym sa...

Här i Västergötland känns det som att det är kaos. Västra Regionens sjukvård sätter in stora annonser om vaccination och tidpunkter för de olika grupperna, men då man kommer till sin vårdcentral är de fly förbaskade då det inte stämmer med regionala vårdinrättningar. Här i Lidköping tror jag inte det är många som fått vaccin utom ett antal riskpatienter. Min man lyckades få en spruta på ren slump, då jag dagen inna varit in och frågat om han var riskgrupp över huvud taget. Det var han. Och de hade just konstaterat att de hade ett antal doser över från föregående dags vaccinerande så han kunde komma nästföljande dag och få sin spruta. Om inte jag varit där och frågat så skulle han ännu inte fått sin spruta. Suck! Själv lär jag få vänta till nästa år om jag förstår saken rätt. Och jag har just genomlidit 2 veckor med influensa... Vilken är det ingen som vet då inga prover tas eftersom det är för dyrt. Suck igen.
Just nu (kl 19,30 lördag kväll) säger de på tv att vaccinet är ytterligare försenat så vem vet - kanske kanske jag får min dos lagom till nästa höst :D

smulan sa...

Monet: Diskussionen om riskerna/nyttan med vaccinet har också diskuterats livligt i Sverige:

http://smulansblog.blogspot.com/2009/09/vaccination-eller-inte.html

Men ju längre tiden gått och fler och fler avlidit i Sverige pga svininfluensan ((just nu 11 personer - de flesta dock ur riskgrupperna)så har trycket och acceptansen ökat för vaccinet. Men många är fortfarande tveksamma och alla kommer inte att vaccinera sig. Personligen vaccinerade jag mig med stor tvekan. Jag övervägde dock för och emot ganska noga innan..

Evy: stackars dig som fick influensan.. Ja, jag vet flera som blivit sjuka därför de inte fått/tagit vaccinationen. Tillhör man inte riskgrupperna och är lite äldre så är risken att bli allvarligt sjuk liten.

Hoppas du känner dig bättre nu!

reneesfotoblogg sa...

Husbonden som hör till riskgruppen har tagit sin spruta men jag är vankelmodig måste jag tillstå. Det lutar nog till att jag struntar i den tills vidare.
Mycket tack vare det enorma mediadraget som var likadant vid fågelinfluensan och som mynnade ut i ett stort va.......
mvh R

smulan sa...

Reneé: Du är inte ensamn om att känna dig osäker, ska du veta. De flesta jag talat med säger samma sak. Det sägs nu att svininfluensan möjligen håller på att avta lite, men det kan bero på att en stor del av befolkningen har blivit vaccinerade.

Jag vet dock flera, både yngre och äldre tidigare friska människor, som blivit mycket sjuka av svininfluensan. Man kan fråga sig vad som är bättre: att bli riktigt sjuk i flera veckor än att ta en dos vaccin som oftast bara orsakar lite ont i armen? (Vad all vaccinering ger för biverkningar i förlängningen verkar ingen kunna svara på i dagsläget...)

Evas blogg sa...

Jag har ännu inte vaccinerat mig, detta p g a att köerna har varit långa och vaccinet har, vid flera tillfällen, varit slut under flera dagar. En lokal på hela stan finns det och där har det varit kaotiskt. Jag väntar en vecka till.

smulan sa...

Eva: Jag har förstått att vaccineringen har fungerat olika i landet. De första veckorna här i Sollefteå kn var det ett enormt tryck i alla vaccinationslokaler, men de två senaste veckorna kommer det bara några få var gång vacc.enheterna är öppna.

Det ser dessbättre ut som pandemin håller på att avta, men trots det vet vi ju inte riktigt hur det blir i framtiden.

Hoppas du får din spruta snart!