Translate

måndag 2 juni 2008

En svala gör ingen sommar....


En svala gör ingen sommar sägs det... Men många svalor kanske gör det? I så fall har vi sommar. Jag har aldrig sett så många svalor tidigare som vi har där vi bor just nu. Svalornas intresse för vedboden är stor och jag undrar lite oroligt hur många svalbon det kommer att bli där i år...?

Jag tog en lång promenad till Långnäset idag med en av hundarna. Jag ville hälsa på fiskgjusarna som boar i det gamla lutande trädet på holmen i Storsjön. Och visst ligger fiskgjushonan på ägg! Jag såg tydligt i kikaren hennes huvud titta fram ovanför boet, medan fiskgjushannen verkade lite smått orolig över vår närvaro på stranden. Hannen cirklade runt oss och boet och ville nog att vi snarast skulle flytta oss därifrån...

Det var varmt, mycket varmt.
Och solen glittrade så vackert i vattnet.

Det är sommar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen Anita

Med tanke på dina fina bilder så undrar jag: Vad blev det för kamera? För jag förmodar att du nu gjort slag i saken och köpt någon som passar dig.

Kan samtidigt säga att jag är ganska nöjd med min nya Casio Exilim EX-S10.

Hej igen från Evy

Anonym sa...

Hej Evy! Jag behöll den kamera jag lånade hem: Canon ixus 860. Den är liten och behändig och ger fina bilder, tycker jag. Fast jag kan inte alla finesser än...:)

Anonym sa...

Hallå där,

Jag vet att det kan vara både långt, varmt och myggigt (har ni dom...?) om man ska ytterst på näset, Smulan, en rejäl promenad!
Vad har du för hundsällskap nu?
Har dina andra vovvar reagerat något speciellt på Ronjas frånvaro?

Och du funderar på nästa resmål misstänker jag. Varthän?

Det glädjer mig att Storsjögjusarnas liv verkar framskrida i högönsklig välmåga och att det ser ut att bli smått i borgen så småningom.
Du får hålla örnkoll!

Du har säkert rätt om honans ruvning - bör vara i sin slutfas nu.
Honan ruvar (hanen enstaka...) 2-3 ägg i ca 38 dagar till 8-10 juni. Ljushuvuna! (heter fyndigt den fågelklubb jag är medlem i i Hedemora) flygfärdiga 7-8 veckor senare, kanske 3-5 augusti hos dig. 7-8 september tar familjen sikte på tropiska Västafrika.

Ungfåglarna känns igen på sin ljusare rygg (fjädrar med ljusa kanter) och sin mörkare hjässa och nacke. (citat Nordens Fåglar.)

Tack för ögonblicksbild från Storsjön!
Kul att ladusvalorna hittat hem och att du också hittade hem till Omsjö!

En hälsning från thord.

Anonym sa...

Hej Thord! TACK för din information om fiskgjusarna! Jag ska absolut hålla "örnkoll" hela sommaren, och återkommer med bilder av fiskgjusarna också, hoppas jag. Jag fick ingen bra bild sist...

Vi har tre hundar till just nu, varav två av dem är barn till Ronja. Jag har funderat på att skaffa en alldeles egen hund av en annan ras, men jag drar mig lite... Jag vet ju vilket arbete det innebär den första tiden med valp... Och jag börjar bli lite bekväm :)

DEt är svårt att veta om hundarna saknar Ronja. Jag tror inte det. Men j a g saknar henne desto mera!

Åh, jag älskar "våra" svalor! Problemet är ju att de smutsar ner så dant. Men jag tar, trots det, så gärna!

Nej, just nu finns ingen resa planerad.Inte än! Förutom att jag och min man ska göra en kortare fjällvandring i slutet av juli. Hoppas vi!

Ha det så gott Thord!