Det här mailet fanns i min Inkorg i morse:
"Bäste telia.com Webmail Användare,
Detta meddelande från telia.com Webmail messaging center för alla telia.com Webmail Användare, Vi håller på
att uppgradera vår databas och e-post centrum. Vi tar bort alla oanvända telia.com Webmail användare.
Du är skyldig att kontrollera och uppdatera din e-post genom att bekräfta din Webmail identitet. Då kan din
Webmail från avslutats under denna övning. För att bekräfta din Webmail identitet, du skall lämna följande
uppgifter;
BEKRÄFTA DITT telia.com Webmail IDENTITET NEDAN
DITT NAMN :...............
Användar-ID: ................
LÖSENORD: ................
Varning! telia.com Webmail Användare som vägrar att kontrollera och
därefter uppdatera sin Webmail inom sju dagar efter
mottagandet av denna varning kommer att förlora sin Webmail permanent.
Tack för att du använder telia.com Webmail
Varning Kod: VX2G99AAJ
Med vänlig hälsning,
telia.com Webmail. Management."
Jag förstod att det var något skumt. Och mycket riktigt - på Telias hemsida hittar jag följande meddelande:
2009-02-13 Varning för falsk e-post
Ett mail som ger intryck av att komma från Telia kan ha skickats till våra kunder.
Telia skickar aldrig ut brev där vi begär användar-ID och lösenord. Kunder som mottagit ett sådant brev uppmanas att kasta det. Svara inte på brevet och lämna aldrig lämna ut några användaruppgifter. Byta lösenord till din epostadress kan du göra på din webmail eller via Mina Sidor.
2 kommentarer:
Men varför håller folk på så där....?
Jovisst jag förstår för komma åt lösenord kan ju vara bar men man blir ändå så.... grrrrr!
Typer säger jag!
Turtlan
Turtlegirl! Ja, man undrar vad syftet är? Jag läste på Telias hemsida att mailet är avsänt i England och man kan se att det är dåligt skrivet språkmässigt. Man hoppas att folk genomskådar bluffen.
Skicka en kommentar