Translate

måndag 5 januari 2009

"Maria Larssons eviga ögonblick"

Scen ur filmen.

För ungefär ett år sedan fick jag boken "Att människan levde - Maria Larssons eviga ögonblick" av Agneta Ulfsäter Troell i min hand. Det var förlaget som så generöst skickade mig boken när jag skrev i bloggen att det var en bok jag gärna ville läsa.

Nu går filmen och berättelsen om "Maria Larssons eviga ögonblick" på biograferna och den har blivit mycket bra mottagen och rosad. Regissör är Agneta Ulfsäter Troells make Jan Troell. Igår fick jag äntligen tillfälle att se filmen, och jag blev inte besviken! Den är en vacker och realistiskt filmatiserad film med många duktiga skådespelare i rollerna. Huvudrollerna Sigfrid och Maria spelas av Mikael Persbrandt och Maria Heiskanen.

Att vi sedan bara var ca 10 (!) personer i biosalongen kan man verkligen inte skylla filmen för. Det var den kallaste kvällen på länge med 35 graders kyla och jag gissar att många ställde in biobesöket på grund av den stränga kylan.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Åååå, jag tyckte sååå mycket om filmen, mest för att personporträtten var så ... ja, inte så svartvita.
Ingen var helt igenom bara eländig.
Och så fotot!
Helt ljuvligt.

Anita sa...

Elisabet!
Ja, det var en jättefin film. Inte minst fotot dvs färgerna i filmen. Jag tyckte så mycket om just det!

Som vanligt när man läst boken innan, så tyckte jag berättelsen i boken var bättre. Men filmen är verkligen värd sina rosor!