Translate

måndag 5 januari 2009

Evelyn Glennie / uppdatering



Evelyn Glennie - Maple Leaf Rag

Lyssna på den här tjejen - hon är en helt sagolik slagverkare, trots att hon i stort sett är döv sedan barndomen! Evelyn Glennie är en ny bekantskap för mig och ja.. jag föll direkt för hennes härliga musikalitet när jag hörde henne på Peters blogg Tjavvel.

Så här skriver Peter om Evelyn Glennie: "Att som åttaåring börja tappa hörseln för att bli näst intill totaldöv som tolvåring måste vara tufft, speciellt för någon med mycket musikalitet i släkten. När sedan denna flicka just som tolvåring prompt säger till sin musiklärare att hon vill studera musik kan man förstå att han tyckte att "We have a problem here, you see music is about listening!"

Historien kunde slutat där, om inte flickan svarat att "Yes, I agree with that, so what is the problem?" Och därvid blev det, Evelyn Glennie fick sin musikutbildning, hon tog sin examen vid Royal Academy of Music i London som nittonåring, har erövrat två grammypriser och anses idag som en av världens bästa slagverkare."

Lyssna och njuuut! Man kan inte annat än bli glad av Evelyn Glennie och hennes musik!

Uppdatering 9/1-09 : Evelyn Glennie skall vara gäst i Musikmagasinet kl 21.30 på svt2 den 13/1.

8 kommentarer:

Tuvstarr sa...

En modig och mycket sympatisk kvinna, tycker jag. Hon har en stor känsla för musik.

Christina sa...

Åh, vad glad man blir! Ibland är det andra som gör problem av saker och ting.

Anonym sa...

Evelyn Glennie har jag inte sett på många år. Hon brukade uppträda på brittisk tv ganska ofta på tidiga 90-talet....tror jag det var. Fantastiskt duktig musiker!

Lillan

Anita sa...

Tuvstarr! Ja, och viljestark!

Christina! Jag blev också såå glad in i hjäreroten av att se och höra henne spela. Vilken musikalitet!

Lillan! Jag läste i en artikel (länken i Peters inlägg) att Evelyne Glennie uppträdde 2005 i Örebro tillsammans med en svensk kammarorkester, och hon säger i artikeln också att hon gör ca 100 konserter runt om i världen/år. Det var roligt att få lära "känna" henne!

Läste också att Evelyne Glennie är född 1965 i Aberdeen Skottland.

PS. Hoppas du är frisk nu? Kram

Anonym sa...

Tack Smulan, jag känner mig mycket bättre nu. :) Men det kalla vädret gör mig trött. Så mycket energi går åt till att hålla sig varm. Fast så kallt som det är (eller har varit) hos dig ( hur klarar man av -35 grader?)har vi det inte här men det är ovanligt kallt för sydväst England. I natt var det minus 10 på vissa ställen i Devon. Vi hade väl ca - 2 och det kommer att bli lika kallt i natt. Halt och farligt på vägarna med flera olyckor.

Kram
Lillan

Elisabet. sa...

Ja, jag lyssnade också ..., såååå duktig hon är!!

Anonym sa...

Såg i TV-bilagan att Evelyn Glennie skall vara gäst i musikmagasinet kl 21.30 på svt2 den 13/1. Då ska jag titta. Jag blev nyfiken på henne efter ditt inlägg.
Harriet

Anonym sa...

TACK Harriet för tipset! Det ska bli roligt att se och höra henne!