Translate

tisdag 5 augusti 2014

Solvin

Jag har fått mycket svarta vinbär i min trädgård i år. Jag har funderat lite på vad jag ska göra av alla bär och hittade av en tillfällighet detta recept på Wikipedia:

"Solvin är vin gjort av enbart svarta vinbär och socker. Man fyller en flaska med saften från krossade bär och tillsätter sockerbitar varje dag (t ex 1 per dag) från skörden till Lucia (olika länge beroende på hur sött vinet ska vara). I bären finns naturliga jästämnen som gör att sockret förvandlas till alkohol. Ordet solvin kommer av att man brukade ställa flaskorna i ett fönster så att solvärmen skulle påskynda jäsningsprocessen.[källa behövs] Luciavin är ett annat namn på samma dryck och kommer sig av att vinet var färdigt lagom till Lucia. Viner av denna typ har varierad sötma - från helt torra och mycket fräscha i syran till mycket söta och mindre väl balanserade."

Jag har minnen av att mina mostrar gjorde solvin av blåbär, ett vin som vi fick avnjuta vid mycket speciella tillfällen i min barn- och ungdom. Mostrarna "smackade" på vinet med uppenbar njutning, och jag kan fortfarande känna sötman av vinet som stått i morfars källare i flera månader.

I år ska jag pröva att göra solvin av svarta vinbär i stället för blåbär...

Spännande! :)

----------------------------------

Blåbärsvin Recept ett :
1 kaffekopp blåbär / flaska
Kokt avsvalnat vatten fylls på
Ställ flaskorna i solen
Mata vinet med en sockerbit om dagen till det är lika mängd socker som bär .
När bären slutat att vandra upp o ner i flaskan är det klart
Skruva inte åt korken helt under jäsningen (explosionsrisk)
klart vid lucia
kort hållbarhet , drick upp före nyår .

Blåbärsvin recept två :
Fyll en flaska med två dl blåbär fyll på med vatten
När bären slutat vandra och lagt sig på botten häller man i så mycket socker som det fylldes bär
Alternativt lägger man i en sockerbit per dag
Glöm inte att skruva av korken och pysa ur kolsyran
Ställ soligt och varmt några veckor

Inga kommentarer: