Translate

onsdag 6 juni 2012

Sista flottningen i Juvanådalens flottled

Den här filmen om flottning i Juvanån ned mot Junsele och Ångermanälven är ett fantastiskt tidsdokument från början av 1960-talet. Filmen spelades in av läraren Åke Björkqvist Junsele det sista året det flottades i Juvanån.


 

"Sista flottningen i Juvanådalens flottled. Från Juvanådammet i Liden norrut, ned mot Junsele och Ångermanälven. Via Sunnansjö och Bysjö.

Film och speakertext: Åke Björqvist, Junsele. Musik och komposition: Gösta Markusson, Eden. Originalfilmen på Super-8.

Folkskolläraren Åke Björkqvist föddes i Björkil i Sunne Värmland den 3 juni 1923 som son till handlaren Helmer Fabian Björkqvist och Augusta Kristina, född Karlsdotter. Helmer startade först upp Konsum i Sunnemo och flyttade runt 1930 till Junsele där han blev handelsföreståndare inom Konsum. Åke utbildade sig till lärare och kom att bli Junsele trogen fram till sin död 2003. Han var gift med Signe Svensson från Bölen.

Likt Tord Johansson har Åke skänkt uppteckningar till Junsele hembygdsförening, och hade även samma inställning att meningen med att uppteckna är att låtarna skall leva vidare genom att spridas."


Länktips:

Sunnansjö flottningsled. Historik och bilder.

Flottningen kring Ångermanälven.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anita

Än en gång har du lyckats finna en skatt, och jag tackar av hela mitt hjärta.

Denna film visar i stort sett allt som jag undrat över. Det är ju en sak att få det berättat, men en helt annan sak att se det utföras. Fantastiskt roligt.

Med livet som insats jobbade dessa flottare och då jag vet att morfar i många år var flottare så är jag glad att han överlevde.

Hej och glad Nationaldag från Evy

Martin sa...

Vilken härlig film och musik! Ett dokument från en svunnen tid. Vem vet, i ett fossiloberoende samhälle så kanske denna kunskap kommer till heders igen.

Lorissa sa...

UNDERBART!

Anonym sa...

Hej. Ja den här filmen är hur bra dokumentation som helst. Jag har haft den på VHS sedan Åke lade till tal och musikljudet runt 1986 och fortfarande är den lika intressant

Göran STenmark

Anonym sa...

Det var nog inte så att det var sista året det flottades "i älvarna", i Ångermanälven flottades det 20 år till.

Anita sa...

Ja, jag skrev fel där. Rättat! Tack.