Translate

lördag 25 februari 2012

Förändrad utsikt på Nävernäsan





Vindmasten på Nävernäsan


Idag tog jag en långtur med skidorna upp till Nävernäsan. En underbart härlig och skön skidtur uppför det över 500 meter höga berget. Det är ganska drygt att skida uppför, men utför är det en härlig fin utförslöpa! :)

Nästan högst upp på Nävernäsans topp står en av de fyra vindmasterna som vindbolaget Forsca satt upp för att mäta vindkapaciteten inför det kommande vindindustriprojekt som Forsca planerar att sätta upp i området. Det var med stort vemod jag passerade vindmasten; jag vet att kommer vindprojektet att realiseras så kommer de ca 170 vindsnurror som planeras i området att bli nästan dubbelt så höga som vindmasten dvs 210 meter höga. Vindmasten är 120 meter. Vindmasten förebådar ett scenario som kommer att förstöra vår natur och skog. Det är en stor sorg att tänka sig att det planeras en stor vindindustri i den skog som hitintills varit vår rikedom, vårt naturarv och vår livsmiljö.

Trots oron över vad som ev. komma skall, så njöt jag idag av en underbart ljuvlig skidtur i en av de mest vackraste naturmiljöerna jag vet; vägen upp till Nävernäsans topp. :)

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

M e n ...., vilka bilder, Anita!!!

Så ofattbart vackert!

Tankevågor sa...

Helt otroligt vackra bilder! En fantastisk miljö!

Söndagshälsning från Lisbeth

Gunilla sa...

Så fantastiskt vackert. Tänk om vi fått en sådan vinter i Östergötland. Men det blev inte det i år.