Translate

måndag 11 oktober 2010

Tängsta folkskola ca 1920 / Uppdatering

Klass 5-6 Tängsta folkskola 1920.


Övre raden från vänster: okänd, Johannes Persson, Olga Sjödin, Anna Vennström, Agda Mähler, Fanny Mähler, Elva Rolén, Edla Tängden, Verner Östin och Gunnar Johansson.

Mellanraden från vänster: Gunnar Tängnander, Elna Edin, Astrid Johansson, Nanna Norlin, Alma Persson, Anna Näsmark, Hilda Vennström, Linnea Lidgren, Selma Vikner och Anders Lalander.

Nedre raden från vänster: Karl Rotmark, Rudolf Vestin, Valter Vestermark, John Tängden, Henning Tängnander, Alrik Tängström, Gunnar Östlund och Erik Edin.

Jag har fått ett nytt gammalt skolkort. Ett stort tack Dan-Olof Andersson! Skolkortet är taget omkring 1920 utanför Tängsta folkskola i Resele.  Enok Fahlén hette läraren i plommonstopet och pojken framför honom i ljus dress är John Tängdén f 1910.

Kan flera av barnen identifieras? Skriv gärna en kommentar i så fall....

Flera skolkort från Resele:

http://smulansblog.blogspot.com/2008/04/skolkort-frn-resele.html

http://smulansblog.blogspot.com/2007/12/skolkort-tngsta-byskola-1893.html


Uppdatering:

Jag har fått namnen på alla eleverna av Susanne. TACK ! Jag borde ha tittat i Sollefteå bilddatabas (som jag förstår du avser med SVAR...?)

Du skriver att du är släkt med min morfar - det skulle vara trevligt att få veta hur! ;) Allt gott!

4 kommentarer:

lasse sa...

hej

Jag berättade för min mamma om den här bilden. Hon är väldigt nyfiken.
John Tängden kände hon till. Och läraren förstås. Jag ska visa bilden för henne imorgon. Hennes äldste bror Rangvald (född 1912)borde vara med på bilden. Hon kan nog ge några fler namn.

Lasse

Anita sa...

Tack Lasse! :) Hälsa din mamma så mycket!

Unknown sa...

Hej Anita! Den här bilden finns på Svar och dessa är namnen:Klass 5-6 Tängsta folkskola 1920. Övre raden från vänster: okänd, Johannes Persson, Olga Sjödin, Anna Vennström, Agda Mähler, Fanny Mähler, Elva Rolén, Edla Tängden, Verner Östin och Gunnar Johansson. Mellanraden från vänster: Gunnar Tängnander, Elna Edin, Astrid Johansson, Nanna Norlin, Alma Persson, Anna Näsmark, Hilda Vennström, Linnea Lidgren, Selma Vikner och Anders Lalander. Nedre raden från vänster: Karl Rotmark, Rudolf Vestin, Valter Vestermark, John Tängden, Henning Tängnander, Alrik Tängström, Gunnar Östlund och Erik Edin.

På bilden finns en flicka som heter Selma Vikner, hon var min farmors syster.

Förresten så har vi lite gemensamma anor också från Resele, jag har både mammas och pappas släkter därifrån.
Mammas läkt Tängdén och pappas släkt är ju nästan alla som bott i Resele och framförallt då Tängsta by tidigare men min farmor hette Vikner som flicka.

Jag har Bland annat Johan Anders Johansson f. 1884 som du också har och mycket mer har vi också gemensamt, skulle vara kul att eventuellt ha lite kontakt angående gemensamma anor.

Kanske vi kan höras mvh Susanne
Min e-post är: sussihusum@yahoo.se

Anita sa...

Tack Susanne för ditt inlägg! Jag hade faktiskt inte kollat Sollefteå bilddatabas (som jag förstår du menar?). Jätteroligt att du informerade om skolkortet! Jag kommer att lägga ut dessa uppgifter i inlägget. Tack! :)

Nu blir jag riktigt nyfiken! J.A. Johansson var min morfar. På vilket sätt är vi släkt?

Jättekul om vi kan ha kontakt via mail! Min mailadress finns f.ö. under min profil.

Allt gott!