Translate

onsdag 8 september 2010

Strangers in the box.. / Fam. August Edin, Rödsta Resele.

Fam. August Edin Rödsta Resele. Kristina Wallin Lidgatu t.hö.

Det här är ett kort som finns i min mans morföräldrars fotosamling i Lidgatu, Näsåker...

På baksidan av kortet står:  "Okt. 1931". 

Det lite märkliga är grisen som finns med på kortet. Att familjens häst brukar förevisas på gamla kort, men en gris..?

Kopplingar kan finnas till Junsele, men alla förslag är välkomna!


Uppdatering 29 mars 2013:

"Strangers in the box" är inga främlingar längre! :) Familjen på bilden är August och Mia Edin med barn utanför deras hem i Rödsta, Resele. Kvinnan på stolen t.hö. är Mias svägerska Kristina Wallin Lidgatu, Näsåker. Mia och Kristina är födda i Junsele.


Strangers in the box..

Come, look with me inside this drawer,
In this box I've often seen,
At the pictures, black and white,
Faces proud, still, serene.

I wish I knew the people,
These strangers in the box,
Their names and all their memories
Are lost among my socks.

I wonder what their lives were like,
How did they spend their days?
What about their special times?
I'll never know their ways.

If only someone had taken time
To tell who, what, where, or when,
These faces of my heritage
Would come to life again.

Could this become the fate
Of the pictures we take today?
The faces and the memories
Someday to be tossed away?

Make time to save your pictures,
Seize the opportunity when it knocks,
Or someday you and yours could be
The strangers in the box.


© Pamela A. Harazim(1997)
East Hampton, CT

4 kommentarer:

Inkan© sa...

Om kortet vet jag ingenting...
MEN dagen till ära har jag njutit av hemmagjord äppelpaj med den godaste vanillasås till.
Lustfyllt!
Och gott.
*
Jag har alltså den äran att säga grattis på din namnsdag!

Anita sa...

Tack Inkan! Jag visste inte ens att jag har namnsdag idag, förrän en annan bloggvän mailade... ;)

Låter gott med äppelpaj och vaniljsås! Jag hoppas snart få äpplen - då ska jag göra samma sak!
Kram!

Tankevågor sa...

Vad roligt med en gris på bild från den tiden! Minns du att vi funderade över den där bilden där en kvinna tagit med katten under armen och tyckte det var lite ovanligt men trevligt?
Aldrig har jag sett att en gris fått vara med....hästar så ofta men grisen? :-)

Anita sa...

Londongirl: Ja, visst är det roligt med grisen på fotot! ;) Jag tror också att det är mycket ovanligt att få se det.

Men jag uppskattar att grisen (nästan) betraktas som en familjemedlem på den tiden, trots grisens öde vid jultiden...