Translate

tisdag 24 augusti 2010

Övergivna svalungar? / Uppdatering


Idag på morgonen är ungarna halvvägs ut ur boet, men de är inte flygfärdiga. Inga sval-föräldrar har synts till under hela morgonen. Inga andra svalor heller för den delen..

Det är kylslaget och regnigt.


Uppdatering em.

Sval-föräldrarna återkom på eftermiddan idag!

Yippie!

Jag hade tänkt att lägga ut en underbar liten filmsnutt som visar sval-föräldrarna när de ger ungarna mat, men filmen blev över 25 Mb och det klarar inte min dåliga uppkoppling... :(

Jag har kollat upp lite om hussvalan på nätet, och hittat att det händer att svalorna ibland överger sina sent kläckta ungar om det blir alltför kallt. Troligtvis på grund av brist på mat. Men föräldrarna flyger även iväg till andra platser i närheten, under ganska lång tid ibland, för att söka mat till ungarna, och under tiden kryper ungarna ihop och går i dvala så att ämnesomsättningen ska bli så låg som möjligt i väntan på mat.

Jag vill tro att det fortfarande finns hopp för de små svalungarna att hinna bli flygfärdiga för den långa resan till Afrikas savanner.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, nej! Jag får ont i magen när jag läser det här!

Anita sa...

Elisabet: Jag HAR ont i magen...

reneesfotoblogg sa...

Föräldrarna kanske försöker "svälta ut dom" så dom kommer sig för att ta sig ur boet.....hoppas jag.
Just när jag tittar ut genom vindsfönstret så fullkomligt svärmar svalorna på låg höjd ca en till fem meter över marken. Ekvilibrister utan tvekan.
Hoppas det går bra.
mvh R

Anita sa...

Reneé: Har just läst att vid kyla och därmed brist på inekter, så kan svalorna flyga väldigt långt för att skaffa mat åt sina ungar. Det kanske är det som hänt idag - för idag på em. kom svalparet tillbaka!

Men alla övriga svalor syns inte till...