Translate

onsdag 16 juni 2010

Riga




På en bro över en kanal i Riga hängde dessa hänglås. Guiden berättade att låsen sattes dit av nygifta som sedan kastade nyckeln i kanalen. Låset skulle symbolisera en förhoppning om livslångt äktenskap.




Vi har varit på en kortsemester till Riga. En historiskt mycket intressant stad som jag gärna velat se lite mera av om vi haft mera tid.

Ingen annan stad i Europa har så många vackra bevarade jugendhus som Riga. Många av husen är renoveringsobjekt, men letterna försöker renovera och bevara så mycket de kan och har råd med. Ryssarna beslagtog och vanvårdade tyvärr husen under ockupationen. Nu har de ursprungliga ägarna, många av dem judiska, fått egendomarna åter. Men få av dem har de miljoner de kostar att restaurera, så därför tvingas många sälja till de som har mest dollar. Och det är ofta till nyrika ryssar, tyvärr.



Det här är ockupationsmuseét i Riga. Det är en rysk, i mitt tycke ful, byggnad som skapades 1970 som ett museum över de letter som stred under det ryska inbördeskriget. Idag visar museét dokument och fotografier om hur Lettland förlorade sin självständighet av Sovjet och Nazityskland under andra världskriget. Det märkligaste med detta hus är att där finns inte ett enda fönster på hela byggnaden! Tyvärr räckte inte tiden till att besöka museét. Jag hoppas det kommer fler tillfällen.

Den lettiska historien är en historia av mycket krig, lidande och ockupation. Riga var en svensk stad under stormaktstiden på 1600-talet, och letterna har även efter det i stort sett varit ockuperade av andra stater fram till 1991 när landet äntligen blev självständigt.

2 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Riga är en underbar stad, jag vill åka dit igen! Framförallt Riga-borna själva bidrog till att resan blev så uppskattad, de var så varma och välkomnande. Och stadens historia väldigt intressant också.

Hittade hit från Elisabets blogg och lockades av Riga inlägget - inte ofta folk skriver om den staden men glad att nån delar min entusiasm :)

Anita sa...

Anna J: Välkommen hit! Ja, Riga var en mycket vacker och intressant stad. Och mycket större än vad jag trodde! Staden blev lyckligtvis förskonad från att förstöras allt för mycket under kriget, så de flesta vackra byggnader står kvar. Dock är många av husen stora renoveringsobjekt pga att ryssarna inte brydde sig om de kulturella värdena under ockupationen.

Jag åker gärna tillbaka till Riga igen, om jag får tillfälle.