Translate

tisdag 18 maj 2010

Barnkolonier i Sollefteå

På 1930-talet var det vanligt med barnkolonier i Sverige.

De här korten, inkl. kommentarer, av ett par barnkolonier i Sollefteå har jag fått av Lasse Örtenblad. TACK Lasse!

Flera kommentarer om korten välkomnas!


Bild nr 1: Barnkolonin i Granvåg. Tredje året.
Nedre raden (sittande). Femma från vänster: Elsa
Mittenraden. Tvåa från höger: Min morbror Bengt Nordin
Sjua från höger: Maj
Till vänster om henne: Min mamma Bertha Nordin
Två steg till vänster om min mamma: Ingrid
Längst bak: längst till höger: Bertil Nordin (Bengts tvillingbror)





Bild nr 2: Barnkolonin, I21, Sollefteå. Andra året.
Sittande, femma från vänster: Karin Flemström
Till höger om henne: Min mamma Bertha
Den lilla flickan bakom min mamma är Ottos Svea.
I bakre raden, tvåa från höger: Mammas lillebror Bengt och till vänster om honom hans tvillingbror Bertil.

Jag tror att kolonibilderna är tagna i början av 30-talet. Min mamma är ju född 1920 och ser väl ut att vara 10-12 år.





Bild nr 3: Barnkolonin i Granvåg. Fjärde året.
Personalen från vänster längst bak: tant Anna, tant Tilly, syster Maja.
Trea från vänster: "Ottos" Svea. (Hennes pappa hette Otto).
Första stående raden. I vit klänning: Ann-Marie.
Framför tant Anna står två pojkar. Min mammas yngre tvillingbröder, BENGT Elof (till vänster) och Olof BERTIL födda 1921
Längst till höger i tredje raden finns ännu en ur personalen. Jag vet inget namn, men enligt min mamma var hennes uppgift att "ta barnen i örat". (Vad skriver man i ett CV?)
Till vänster om henne är min mamma, BERTHA Maria Nordin.

Inga kommentarer: