Translate

tisdag 5 februari 2008

Barnkoloni i Vallnäset, Junsele 1930


Jag fick det här kortet idag.

Kortet är taget på ett "sommarkollo" i Junsele 1930 och barnen ser väldigt glada och nöjda ut.
Min mamma Signe åtta år (trea från höger andra raden nerifrån) och morbror Sigurd tio år (längst till vänster samma rad) finns med på kortet. Ivar Nilsson (nr tre från vä. översta raden) har lånat ut fotot. Finns det flera barn som kan identifieras, berätta gärna!

En äldre syster till min mamma hade avlidit i TBC på 1920-talet, så mamma och några av hennes syskon fick under flera somrar på 1930-talet komma till barnkoloni på sommaren för att "äta upp sig" och bli motståndskraftiga mot, på den här tiden, fruktade sjukdomen.

Och visst ser barnen glada och friska ut!

Uppdatering: Barnkolonin, där fotot ovan är taget, låg i Vallnäset, Junsele.

Om barnkolonier:


"Idén med barnkolonier, som kom från Schweiz för över hundra år sedan, var att barnen skulle hämta nya krafter samtidigt som deras uppfostran skulle förbättras genom punktlighet, renlighet och artighet. Från 1930-talet sågs kolonivistelse som en rättighet för alla barn. Många barnkolonier anlades för att erbjuda barn stärkande sommarvistelse åt tuberkulösa och undernärda barn.

Kolonierna drevs till stor del med ideellt arbete och välgörenhetsinsamlingar. Socialstyrelsen blev tillsynsmyndighet för landets barnkolonier. Staten blev på så vis en garant för att alla barn hade rätt till det goda sommarlovet.

Kolonibyggnaderna bestod av stora sovsalar och ljusa, luftiga rum för barnens lekar. Pojkar och flickor hade skilda sovsalar och tvättrum. Vid ankomsten till en barnkoloni kortsnaggades pojkarna och alla barn avlusades med sabadillättika. Så var reglerna in på 1950-talet. Överhuvudtaget reglerades vardagen på kollo av en massa ordningsregler. En vanlig dag började med väckning och tvättning. Efter frukost, som i början av 1900-talet bestod av välling och smörgås, var det tid för bad, lek och olika aktiviteter. Maten som serverades till lunch och middag var olika stuvningar, salt sill, gröt eller kräm. Läkarundersökningar gjordes före och under vistelsen, bland annat för att se hur mycket barnen ökat i vikt. Uppgifter om viktökningar var viktiga då många kolonibarn var undernärda."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Smulan!
Fascinerande med dessa kollofotografier, dessa impressionistiska ögonblick kvarhållna i nuet från det sedan länge förgångna.
Jag har själv flera stycken efter två kollosomrar i Östhammars skärgård sent 60-tal.
Det är ofta som tanken strövar däråt tillbaka till dofter, känslor, minnen...
Som av en händelse läser jag just nu Bibbi Anderssons biografi "Ett ögonblick" där hon sammanfattar intryck från hennes egen kollotid i Stockholms skärgård på 40-talet. Relativt allmängiltiga minnen för alla kollobarn i alla tider.
Så här skriver hon:

Många slagsmål. Spökhistorier på nätterna. Kisshink på golvet. Grötklockans skräll tidigt om morgnarna. Fotbollsmatcher på ängen. Ormvråkarnas kretsflykt högt uppe i det blå. Daggvått gräs. De många ljuvliga dofterna på landet. Hemlängtan (desperat!). Rymningsförsök. Lördagarnas godisinhandling. Föräldrabesök. Gåsmarscher till badstranden. Genomfrusna simlektioner. Broms. Getingstick. Dundrande åskoväder och återigen - en evig hemlängtan. Jodå, så var det och mycket mycket mera!
Tack Britta och Smulan för möjligheten till återupplevda minnen!
Hälsningar från thord.

Anonym sa...

Tack Thord för en strålande beskrivning från Bibis (och din) kollotid! Vad jag förstår längtade mamma, trots all god mat och gemenskap, ändå ofta hem till hemmet och sin mamma. Det var nog inte så lätt att vara borta från hemmet för första gången när man bara är åtta år....

Anonym sa...

Hej Smulan

Även jag har varit på kollo. Men mina minnen kan summeras i ett enda ord: Fasa!!! Det var förbjudet att ta kontakt med föräldrar, ingen brydde sig om hur misshandlad jag blev av pojkarna på kolonin och jag vet än i dag inte VARFÖR jag överhuvud taget var där?????

Hej från Evy

Anita sa...

Hej Evy!
Även jag var på någon typ av kollo i min barndom. Ett religiöst barnkollo... Jag minns hur jag vantrivdes med alla regler och böner. Jag ville bara därifrån!

Anonym sa...

Hej igen

Vad skönt att höra att det inte bara är jag då som inte gillade denna typ av inrättning.

Snart kommer våren. Här hälsade den på idag :-D

Hej från Evy

Anonym sa...

Här är det full vinter. Mycket snö och underbart sparkföre!

"Än så är det långt till vår...."

Smulan