Translate

måndag 22 februari 2010

Släktforskningskurs för nybörjare

Jag har fått följande mail från en bloggvän och släktforskare som numera bor i Frankrike:


"Hej Anita

Jag vet att det är OS just nu och att det faktiskt går riktigt bra för Sverige vissa dagar så släktforskningen får stå tillbaka lite. Här i Frankrike är man besviken på hur det går, men överlyckliga över att man tagit flera medaljer i en för dom ganska ny sport – skidskytte – som ju inte funkat lika bra för oss svenskar.

Lyckligtvis är ju sändningarna på kvällstid så jag har haft tid att göra färdigt en Internetkurs i släktforskning som jag jobbat med några månader. Jag blev tillfrågad av företaget MinKurs.se om jag hade lust att göra den och det tyckte jag ju var trevligt och lärorikt.

Jag har använt mig av samma idé som i min blogg Släktforskning för noviser, dvs. min egen, inte så avlägsna, nybörjarerfarenhet och samma sätt att beskriva knepiga saker på.

Jag är medveten om att du inte behöver någon nybörjarkurs i släktforskning, men jag hoppas naturligtvis på att du tipsar andra eller ger bort den i present till någon som du vill ”förstöra fritiden” för.

Så här i början får jag många konstruktiva synpunkter så jag har satt ett introduktionspris på 195 kronor, vilket är 100 kronor rabatt. Kursen heter Släktforskning för noviser som bloggen och på kurssidan kan man se en demo. Det finns också en kursblogg till kursen om man vill diskutera något med mig eller andra kursdeltagare.

Hälsningar från ett snöfritt (16 grader)

Boutenac

Jan Granath"


Efter att ha tittat lite på introduktionen och demon till "Släktforskning för noviser", tycker jag att kursen verkar vara en trevlig, lättillgänglig och inspirerande kurs om man vill lära sig grunderna för släktforskning. Introduktionspriset 195 kronor avskräcker verkligen inte heller! Jag skulle nog inte tveka att pröva den här kursen.

Ulfs släktforskningsblogg är för övrigt en fantastisk källa för alla nybörjare i släktforskning. Han ger råd och tips och berättar också om sin egen släktforskning.

Ulf har också en annan blogg där han skriver om livet som pensionär i Frankrike. En blogg med många tankar och trevliga anekdoter om livet i Frankrike.

2 kommentarer:

TomB sa...

Hej Smulan (Anita)
Jag har just genomgått Jans kurs om Släktforskning för noviser. Trevlig, men lite enkel.
Nå, så fick jag syn på Ditt inlägg och därmed Din blogg. Så nu tar jag mig friheten att kanske lite snabbt skriva till Dig.
Precis igår hittade jag min MFF (mor har varit lite tystlåten om sin släkt), och fann honom i Ångermanland, Sollefteå, som torpare i Nyland. Jag hittar inte Nyland på kartan, men väl Övre och Nedre. Kanske bara Nyland aldrig funnits, kanske prästen hade lite bråttom när han skrev. Men vet Du genom Din forskning om något ställe med namnet Nyland?
Kul om Du vill svara här eller på min mailadress tom.barckman@gmail.com.
I Skåne, där jag bor, ligger snön fortfarande kvar på de flesta ställen. Och kalla nätter, men plus på dagen. Och idag sol!
Hälsningar Tom

smulan sa...

Hej Tom!

Tack för ditt inlägg! Hoppas att du kommer att trivas med släktforskningen! Det är verkligen en jättetrevlig och intressant hobby, och ju mer man forskar ju intressantare blir det.

Nyland ligger strax norr om Kramfors. Jag skickar en länk om Nyland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyland,_Kramfors_kommun

Det verkar som Nyland var uppdelat i olika församlingar förr. På den här sidan i Rötter http://www.genealogi.se/angmfors.htm#kra kan du hitta Nyland i ett par olika församlingar. Bl.a. i Sollefteå och Sånga fs. Du får söka dig fram!

Jag skickar dig också ett privat mail.

Lycka till!
Hälsningar Anita