Translate

måndag 13 juli 2009

Besök i Stockholm

En sommarvy i Sthlm.

Jag har tillbringat en vecka i Stockholm tillsammans med en väninna och jisses så mycket vi hann med! Vi hade mestadels vackert väder och vi njöt av sköna uterestauranger, god mat och gott vin och härliga promenader på Söder, Gamla stan och på Djurgården. Rosendals trädgårdar och dess café/restaurang var ett nytt ställe för mig - åh, så fint det var där! God mat och en skön vila blev det under äppelträden där.

Halwyllska museét och Valdemarsudde fick också besök av oss. Vilka underbara miljöer och vackra konstsamlingar det finns där! Jag bara älskar den vackra miljön och den minst lika god maten i restaurangen på Valdemarsudde.

Nationalmuseét kunde vi heller inte låta bli att besöka. En guidad tur bland några av de bästa målningarna var en höjdpunkt - alltid lär man sig något nytt. Och så - förstås - blev det en god middag i Nationalmuseéts vackra och trevliga restaurang. Jag har läst att Nationalmuseét ska stänga för reparation ett par år, så det kändes bra att ha fått tillfälle att göra ett besök igen på vårt svenska nationalmuseum.

En av dagarna gjorde vi en fantastiskt fin båttur till ön Yxlan i Stockholms skärgård. Finns det något vackrare än skärgården! Vi hälsade på en gemensam väninna och hennes familj som har sitt vackra sommarhus alldeles intill vattnet, och vi fick en fantastiskt trevlig dag med fin samvaro och en underbart god middag ute på verandan. Tack Gunilla med familj och vänner för en fantastisk dag!

En kväll lyssnade vi på sköna visor av Bellman, Ferlin och Taube i ett 1300-talsvalv på Baggens gata i Gamla stan. Det var Ulf Bagge och Gisela Nordell som stod för sången och musiken och när vi gick hemåt i natten kändes det som vi hade sällskap av de bästa av Stockholms vistrubadurer.

En fin vecka i sommarstockholm.

Och många och långa stadsvandringar blev det som sagt... Det känns i mina ben! :)

Monet sa...

Vilken härlig Stockholmsresa. Alla de där ställena du har besökt är mina absoluta toppfavoriter!! Älskar särskilt Waldemarsudde som jag här i Frankrike tänker på varje gång jag vattnar mina blommor i sådan kruka!

Och så har du varit på min ö Yxlan!! Innan vi flyttade hit ner till Provence bodde vi femton år på Yxlan och vårt hus låg också precis vid vattnet. Vi bodde på södra Yxlan, ett par km ifrån Vagnsunda där "stora vägen" tar slut.

Vilken liten värld det är!

reneesfotoblogg sa...

Låter som en innehållrik och trevlig semester.
Lite avis blir jag allt.
Fast det är väl unnat.
mvh R

Håller med tidigare skribenter. Låter som en fantastisk resa. Själv har jag inte varit någonstans de senaste två åren så det riktigt kryper i mig av längtan. Det där Halwyllska Museet är en dröm jag har om att få besöka. men varje gång jag varit i Stockholm har det av någon anledning varit stängt.
En undran: Du var inte på "hemvändardagen" i Resele i helgen som var? Mamma och hennes systrar skulle dit.

Hej från Evy

smulan sa...

Monet: Åh, ja, visst är Valdemarsudde och valdemarskrukorna vackra! Klara favoriter för mig också.

Yxlan är också en favorit sedan tidigare. Jag var en del på Yxlan på 80-talet (utanför Kolsvik) Denna gång steg vi av vid Duvnäs. Jag förstår att du älskade ön och inte minst den vackra skärgården!

Reneé: Ja, Sommarstockholm är alltid värt ett besök. Bor du långt därifrån?

Evy: Aj, jag missade Reseledagen i år också! Ser på Reseles hemsida att den var igår. Hade helt glömt bort den. Ja, Halwyllska museét var otroligt intressant. Inte minst med tanke på dess ägare den kraftfulla grevinnan Halwyll, född Kempe, som hela sitt liv var en stor samlare av konst och antikviteter. Ett otroligt vackert och innehållsrikt hus. En bra guidning fick vi också.

En fortsatt fin sommar Evy! Kram.

Cattis sa...

ååå så härligt det låter.
Jag älskar Stockholm och får längtan till Söder när du skriver och berättar.

Skärgården är vacker! Jag hade tänkt mig en skärgårdsluff i sommar, men det får vänta till nästa sommar. Kanske tar vi en dagsutflykt till någon av öarna.

Fast, det är väldigt vackert i Nynäshamn också. Ofattbart vackert när man tänker efter...

I år blir det en semester hemma, bara ta dagen som den kommer och promenera omkring och upptäcka den egna omgivningen. Havet, våtmarken, ängarna, hagarna med hästar och kor. Allt som naturen erbjuder.

Öva hunden på att springa lös utan att komma bort - bara en sån sak ;-)

Och så tid tillsammans. Guben har tre veckor sammanhängande semester för första gången på måååånga år.

Önskar dig en hääärligt sommar
Kram
Cattis

Anita sa...

Cattis: Ja, sommarstockholm och dess skärgård är såå vackert!
Nynäshamn likaså! Jag var där en vecka för ett par år sedan och jag tyckte verkligen om den lilla vackra kuststaden.

Önskar dig en fortsatt skön sommar! Allt gott.

Kersti sa...

Det låter som om ni hade mer än fullt upp men ändå inte stressade utan njöt av vistelsen. Det är fint här i stan nu. Nästa gång du kommer till stan och djurgården så passa på att fika eller äta på Blå Porten. Där håller jag ofta till så kanske vi ses :).
Jag far fram och tillbaka till torpet. Därför bloggas det inte så mycket nu. På torpet har vi usel täckning och är i stort sett utan uppkoppling. Då gör jag annat som att rödmåla mitt härbre. Var sak har sin tid. Kram

smulan sa...

Kersti: Det var länge sedan jag åt på Blå Porten inser jag! Tack för tipset - det får det bli nästa gång jag är i Sthlm.

Det här med usel täckning i sommarstugan, känner jag igen! Samma här. Eller - vi har ingen täckning alls där. ;)

Men det gör inget - jag ligger också m y c k e t lågt med bloggningen nu. Skönt faktiskt!

Allt gott till dig, Kersti!

Hannele på Hisingen sa...

Lördag ska vi på sommarteater "Life of Bellman".