Translate

måndag 16 februari 2009

Allt mer övertygad..

Jag har varit på ett tvådagars kostseminarium i Själevad i helgen med bland annat dessa eminenta föreläsare; Annika Dahlqvist, Frank Nilsson och Erik Edlund. Jag blir, ju mer jag lär mig, alltmer övertygad att livsmedelsindustrin världen över och dess förespråkare mer eller mindre medvetet och av vinstintresse tillverkat ohälsosamma matprodukter och förorsakat den ohälsa vi ser idag av fetma och metabola sjukdomar.

Läkemedelsindustrin är inte ett dugg bättre. Läkemedelsindustrin har tjänat/tjänar grova pengar på mediciner som egentligen inte behövs och som dessutom ger farliga biverkningar istället.

Det är dags att vi sätter ner foten och bojkottar livsmedel som är ohälsosamma och farliga för oss. Att GI och LCHF-kost kan medverka till att människor förbättrar eller återfår sin hälsa vittnar massor av rapporter om, inte minst på kostdoktorns och Annika Dahlqvists bloggar.

Det har ploppat upp massor av andra bloggar i detta ämne och det känns i luften som att en folkopinion är på väg att revoltera mot kostetablissemangets ohälsosamma kostråd. Tyvärr finns det stora ekonomiska intressen för att det nuvarande kostetablissemanget ska bevaras, men om vi blir medvetna om vad som pågår, så tror jag att vi gemensamt kan vända utvecklingen. Inte minst viktigt för kommande generationers skull.

Det har varit och är en lärorik resa att läsa bloggar och böcker och lyssna till duktiga och insatta föreläsare i detta ämne.

Och resan har bara börjat...

Tidigare inlägg i ämnet.

Bra länkar:

Kostdoktorn

Annika Dahlqvists blogg

Kostdebatten

Fetmaparadoxen

Gunnar Lindgren debattör och miljöforskare

Äkta vara

Cattis kostblogg

Camillas matuppror

Kolesterolmyter Uffe Ravnskov

12 kommentarer:

Cattis sa...

Tack för snäll kommentar!

Det seminariet hade jag gärna gått på!

I mars kommer Annika dahlqvist till min stad och då hoppas jag att det blir fullt hus!

/Cattis

Anonym sa...

Cattis! Jag hoppas att det är Ok att jag länkat till din fina kostblogg?
Hälsningar!

Anonym sa...

Programmet i kväll börjar kl 20, Kunskapskanalen i SVT. Storforum om maten.

Anonym sa...

Anonym! Jag har glömt att lägga in den kommentaren i bloggen - men tack så mycket! Det ska bli intresant att se!

Anonym sa...

Jo nog förstår jag att det är helt galet med all denna mat à la light som finns. Men vad gör man då resten av familjen slår bakut då man tillagar något av äkta råvaror.
Men förresten - Hur hittar man idag äkta råvaror? Ta bara en sådan sak som margarin eller smör - det är så mycket tillsatser att det känns som en djungel bara att läsa innehållsförteckningen. Och varför ska det vara konsistensgivare, aromämnen och färg i allt vi äter. Blir snart galen av all skit.

Hej från Evy

Anonym sa...

Evy! Närproducerade råvaror kan vara svårt att få tag på ibland. Jag vet. Vi kan ju glädjas åt att kunna äta älgkött, ägg från en lokalproducent i grannbyn, bär och svamp från skogen. Men det är inte alla förunnat tyvärr.. Men hur kan någon "slå bakut" av att äta det som är rent, gott och giftfritt? Det förstår jag inte.

Det ÄR skillnad på margarin och smör! Margarin är en produkt som är raffinerat och processat av en hel drös med hemska kemikalier bl.a. bensin.

Smör är fortfarande smör utan några tillsatser.

Valet blir lätt, eller hur? :)

Tankevågor sa...

Här hemma har vi plockat bort alla konstiga lightmargariner och övergått till naturligt smör. Numer synar vi också alla innehållsdeklarationer med lupp och undviker allt som har alla möjliga E-nummer och konsistensgivare i sig. Försöker också av miljöskäl att välja närproducerat men där blir det svårt på vintern tycker jag....behöver ju frukt och grönt och nu är det en period som är lite knepig innan vi får våra svenska sådana varor.

Det där seminariet skulle jag gärna velat vara med på. Låter så intressant.

Anonym sa...

LOndongirl! Samma här. Jag har plockat bort allt margarin, köper bara helmjölk, grädde och riktigt smör. Köper närproducerat om det går.
Det var oerhört intressanta och lärorika föreläsningar av mycket insatta föreläsare. Jag önskar de kunde få sprida sina kunskaper vidare också - tex i TV. Men jag tror det kommer!

När det gäller LCHF kosten är det mycket i de kostråden som går stick i stäv med vad vi lärt oss, men efter det jag hört om fysiologin bakom så känns det helt rätt. Jag har börjat äta LCHF så smått..

Anonym sa...

Evy! Tillägg:
Här är en bra och billig skrift om vad alla tillsatser och färgämnen i liovsmedlen står för och innehåller:
http://www.utbildningscenter.se/krasne.html

Anonym sa...

Så spännande det låter. Tänk att det ska vara så svårt det här med mat. Men jag tror som du att nu är gräsrötterna på gång och kommer vi väl igång tror jag att vi kan ändra färdriktning rejält så att industrin och andra är tvungna att följa efter om de ska överleva.

Anonym sa...

Kersti! Ja, det är märkligt att vi i flera decennier fått oss itutat hur onyttigt fett är utan att någon fysiolog har protesterat. Och att den kolhydratrika maten istället tagit över - den som är den största boven att fetma, diabetes och hjärt-kärlsjukdomarna har ökat så katastrofalt. Forskarna säger nu till och med att ökningen av Altzeimers och cancer kan läggas på kolhydratkontot. Det känns hemskt att det blivit så att en hel generation håller på att ÄTA ihjäl sig...
Men jag tror också att färdriktningen håller på att ändras..

Sommar i Sverige sa...

Hej, ramlade in på din blogg av en slump. Nyfiken på Hälsa så kikade jag in där med.
Detta är utsidans hälsa som jag skickar länk om:
Mvbh / Ulla J.
Vet inte om Du hört talas om boken Badskumt...
men du kan gå in på författarens facebooks-sida nedan och läsa lite där.
Boken:"Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg" är skriven av författaren Katarina Johansson

https://www.facebook.com/pages/Badskumt-gifterna-som-g%C3%B6r-dig-ren-fr%C3%A4sch-och-snygg/170253116366877?ref=ts&fref=ts