Translate

torsdag 15 januari 2009

Vår kost

Jag har som säkert de flesta följt kostdebatten och konfrontationerna mellan de kolhydratfattiga/fettrika kostrådsförespråkarna med bland andra läkaren Annika Dahlqvist och kostdoktorn Andreas Eenfeldt å ena sidan och etablissemangets förespråkare Livsmedelsverket och professorerna Rössner och Marcus å den andra sidan. De sistnämnda som envist fortsätter att råda människor att äta fettfattig och kolhydratrik kost, trots att allt flera börjar att inse att dessa etablerade kostråd har medverkat till att människors hälsa och vikt under de senaste 50-60 åren har försämrats.

Det är en intressant debatt som intresserar mig mycket eftersom jag alltid varit kostintresserad och intresserad av friskvård. Ju mer man läser och hör vad GI- och LCHF förespråkarna berättar om de hälsobefrämjande och viktreducerande resultaten med den kolhydratfattiga och fettrika kosten - så blir jag alltmer övertygad, men även fundersam över hur de etablerade kostråden kunnat överleva och accepteras av vetenskapen så länge.

När jag var liten på 1950-talet fanns knappt några överviktiga barn eller vuxna. Jag minns inte heller några barn som var allergiska eller någon som hade astma. Jag kände en vuxen diabetiker. Idag har många och växande antal barn och vuxna övervikt och dras med allergier. Hjärt-och kärlsjukdomar, demenser och diabetes typ 2 (men även den allvarligare typ 1) har ökat med en alarmerande takt och är idag bland de största folksjukdomarna som finns. Kan den kolhydratrika och tillsatsrika kosten möjligen vara en "bov i dramat"?

Jag har lyssnat till "fettdoktorn" Annica Dahlqvist, läst några böcker om LCHF-kost och om hur de flesta livsmedlen idag, även viner, innehåller allsköns kemikalier (alla med E-nummer bl.a.)och frukt och grönsaker är besprutade av kemikalier som gör maten giftig och hälsofarlig. Idag är de flesta amerikaner överviktiga och välfärdssjukdomarna ökar markant i alla västländer. Är det verkligen så vi vill ha det? Hur kan ekonomiska och pseudovetenskapliga rön fått styra kostråden så länge? Livsmedelsindustrin börjar alltmer att synas i sömmarna och jag tror den kommer att gå en tuff framtid till mötes när människor till fullo inser vad den ställt till med med människors hälsa.

Det här är ett intressant ämne och jag följer ett par bloggar regelbundet som skriver om dessa ämnen . De är idag ett par av de största bloggarna i Sverige med högst antal besökare och jag rekommenderar dem gärna!

Kostdoktorn

Annika Dahlqvists blog

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Alvar som sjöng och spelade på mammas begravning, han och hans fru har gått över till GI-kost.

Inte för att gå ner i vikt, för det behöver han inte (jag har inte träffat henne ...), utan för att se hur det skulle påverka hela systemet.

Han låter som en nyfrälst när man träffar honom.
Aldrig har dom mått så bra!
Och inte har kolesterolet höjts heller, trots grädde och smör i maten!

Anonym sa...

Elisabet! Jag har läst många som har bekräftat det du skriver. Själv har jag problem med magen och har märkt att när jag håller mig till "renare" och kolhydratfattigare kost så är magen lugnare. Jag försöker lära mig mer om kosten, försöker handla "rätt" livsmedel utan E-nummer m.m. men jag tror inte att jag kommer att bli en fanatiker. Men det är jättebra att ämnet debatteras. Det är på tiden, inte minst för folkhälsans skull.

Synnove sa...

I princip är ju GI kosten ganska lik diabeteskosten så som råden såg ut på 80-talet o LFHC -kosten så som diabeteskosten såg ut 60-70 talen.

Men vad som retar mig är när det sägs att man skall dra in på kolhydrater det är snabba kolhydrater man skall dra in på - i princip all mat innehåller kolhydrater.

Anonym sa...

Synnove! Diabeteskostråden förr (innan insulinet fanns) innehöll mycket fett, vilket var bra för det höll blodsockret nere. Det är ett bevis på att man visste av erfarenhet vad kroppen behövde när man drabbats av diabetes.

Ja, den mesta maten innehåller kolhydrater. Mer eller mindre. Men kan hålla sig borta från de största kolhydratfällorna (läsk, godis, kaffebröd, pasta, potatis, ris och bröd) och alla erbarmeliga lightprodukter(!)så skulle mycket vara vunnet, tror jag. Och helst produkter med mindre än 5 g kolhydrater/100 g livsmedel om man vill tänka riktigt vikt- och hälsomässigt.

Jag glömde det minst lika viktiga proteinet som finns i kött och fisk! I dessa livsmedel finns också mycket lite kolhydrater. Och givetvis helst av djur och fiskar som levt ett ekologiskt gott liv..

Allt gott!

Anonym sa...

Man kan skriva och blogga hur mycket som helst i detta ämne ett ämne som är "Big business" det finns mycket pengar att tjäna för alla som skriver böcker, tv program, viktcotcher, Föreläsare mm. offren är offtast dom som har några kilos övervikt som gång på gång blir lurade på en den ena metoden efter den andra.
Problemet har en lösning man måste anpassa den mängd mat(kolhydrater proteiner)men vräker i sig till den mängd energi ,man gör av med på en arbetsdag dessvärre har vi nu förtiden dom flesta arbeten där man sitter framför en dator och ej gör av med så mycket energi. Det är ju inte någon höjdare för en kontors råtta Att vräka i sig en Slurring på lunchen och sen sätta sig framför databurken fram till middag å sen blir det dax för en stadig middag med familjen.

Vi var i Amerika nu över jul&nyår i ca 3 veckor, helt otroligt det man har hört om att det skall finnas så mycket överviktiga där men konstigt nog så såg vi inte en enda överviktig där mycket mycket märkligt men då var vi ju i Kalifonien och det är ju bara en liten del av Amerika.

Anonym sa...

Donald! Håller med dig om att det är ett intressant ämne! Visst är mängden mat viktigt för viktens skull, men jag tror det är minst lika viktigt att den mat man stoppar i sig är rätt bränsle. Om bränslet är förorenat med diverse gifter och kemikalier så går "motorn" orent för att till sist kapsejsa på ett eller annat sätt, eller hur?

Att övervikt och ohälsa har ökat kraftigt är en dokumenetrad sanning. Och jag skulle gissa att ingenstans dricks och äts det så mycket sockerstinna läsk och kolhydratrik "fast food" mat som i USA? Från USA har det förts vidare till övriga länder. P(På kostdoktorns blogg finns en färsk undersökning om den lavinartade ökningen av fetman i USA)

Jag vet inte om "Kostdoktorn" tjänar några pengar på sitt författarskap och sin blogg (han har desstutom ett heltids arbete som läkare att sköta), men jag vet att Annika D. skänker sina inkomster från böcker och föreläsningar till sin kostforskningsfond som i sin tur delar ut pengar till dem som forskar om sambandet mellan kost och hälsa.

Anonym sa...

Frän min barndoms 40-tal minns jag en diabetiker men inga allergiker och inga som var utbrända (fast utarbetade, kanske) Men det här med allergier - jag tror att boven är överdriven renlighet. Vi alla låg och grävde och rotade i gamm-hö,på vedbacksr och ja, överallt. Inte tillstymmelse till sorkpest eller liknande. Badade gjorde vi sällan och tvättade oss något mindre sällan. Och alla djur kramade vi och gosade med.
Nu står ju ungdomarna och gnider och borstar i duschen ibland flera gånger om dagen.
Det är min teori - ta den för vad den är och motbevisa mig gärna.
Nicke

Anonym sa...

Nicke! Det är också en "sanning" att tex alkisar som aldrig duschar och lever osunt sällan får vanliga infektioner. Det är säkert en sanning med modifikation men det styrker din teori om renlighetens effekter.

Jag är inte benägen att hålla med dig helt och hållet ang. renligheten. Innan man kom på att handtvätt och en form av sterilitetstänkande var nödvändig vid operationer så dog många patienter av infektioner. Det är tack och lov ovanligt idag. Idag uppstår andra svåra, resistenta infektioner på sjukhus ("sjukhussjukan") men de uppstår oftast efter operationer, vilket är allvarligt nog.

Jag tror att allergier och många andra sjukdomar beror på ett starkt bristande immunförsvar som har utvecklats pga alltför stor exponering av för mycket gifter och kemikalier som finns överallt runt om oss och även i det vi äter. Den alltmer industrialiserade maten, med alla dess mer eller mindre giftiga tillsatser, tror jag är en av de största bovarna till en försämrat immunförsvar. Långa transporter, bristen på närproducerad föda och ekonomisk profit är en viktig orsak till att det vi stoppar i oss blivit en ohälsosam produkt. Som resultat av alla gifter har människan fått ett nedsatt immunförsvar. Och ett nedsatt immunförsvar genererar sjukdomar.

Allergier är ett stort problem idag. Man har försökt hitta alla orsakerna till dem, men fortfarande står forskarna frågande.

Jag har tänkt samma tanke som du Nicke. Vi barn som hoppade i hö varje sommar, umgicks med kor, häst, hund och katter - inte fick vi några allergier inte! Inte förrän på "äldre dar" började jag, som så många andra, utveckla allergi.

Jag säger som min morbror brukade säga: "märkônnerligt är det!"

Sven Teglund sa...

Jag håller helt med dig i dina funderingar kring kosten. Jag har gått över till LCHF och mår betydligt bättre, men har under julen gått tillbaka till mer kolhydrater och det påverkade min mage mycket negativt. Börjar nu komma tillbaka till mer strikt kost. Sedan har jag läst Nilssons Den hemlige kocken och blivit varse alla kemikalier i maten, alla E-nummer som du skriver om. Det är en otrolig sak det här, att livsmedelsindustrin tillsammans med livsmedelsverket kunnat "förstöra" en god mathållning som vi en gång hade.
Kämpa på Smulan!

Anonym sa...

Hej på dig Smulan!

Trevlig blogg du har och du skriver nyanserat och rätt om kost, tycker jag (även om annat).

Visst finns det pengar i det här med viktminskning och kost med en mängd olika "dietalternativ". Vill man viktminska så är givetsvis en rätt mättande kost från början mer rätt än att "köra" med exvis. påsar och sen när man nått idealvikten försöka hitta sin kost!

LCHF-kosten är nog den som har minst vinstintressen inblandat än så länge och det är ju bra!
Dessutom som du skriver - En kost med mest hälsopotential!

En av våra katter heter Smulan och en av hennes söner har fått namnet Prästen. En stor svart katt med en liten vit prästkrage under hakan.

Mvh Tjomas H

Anonym sa...

Det är spännande det här med kosten. Som jag skrev om nyss så har vi också börjat fundera runt e-nummer och alla möjliga tillsatser i maten. Vi har alltid lagat det mesta själva och äter ytterst lite färdigmat men även de som jag trodde rena livsmedlen är ju utsatta och är inte så rena som jag i min enfald trott. Det känns som en utmaning att hitta bra och goda livsmedel utan tillsatser. det känns bra och viktigt att fler och fler pratar och skriver om detta.

Christoffersmat sa...

Hej Vilken kul och intresant läsning! Kolla in min blogg om du känner för det.

Mvh
christoffersmat.blogspot.com