Translate

torsdag 8 januari 2009

Rå byskola ca 1920 och 1924


Översta raden nr 5 fr. höger Astrid Eriksson (1912-1930). Flickan längst till höger andra raden nerifrån Anna Lindström. (klicka på fotot så syns personerna bättre)

Det här är ett gammalt klassfoto från ca 1920 i Rå byskola i Näsåker. Det skulle vara roligt om någon känner igen flera elever på klassfotot. Och vilka är lärarna?

Här finns ett ännu äldre klassfoto från Rå byskola. Nämligen från 1895. I kommentarerna till det inlägget finns en del gamla och nya uppgifter om den gamla byskolan i Rå.

Uppdatering: Tack Vivianne för ett kompletterande namn på skolfotot!


Nov. 2022

Jag har fått ett nytt skolkort att visa från Rå byskola. Detta är från 1924. Tack Siv Franzén för lånet! 



4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tänk, vad gamla bilder är härliga .., och hur det ser igång fantasin .., det blir som en spelfilm!

Vilka levnadsöden döjer sig bakom dessa barn ...?

Vad hände med dem?

Anonym sa...

Ja, det är så intressant med gamla foton. Det här fotot fanns i min svärfars fotosamling, och det här klassfotot är det enda foto som finns av svärfars äldsta syster Astrid Eriksson som tyvärr dog som 18-åring. Men vad hände med alla övriga?

Christina sa...

Jag kan bara hålla med, det är så fantasieggande med gamla bilder.
Så många livsöden i den här lilla bilden...

Anonym sa...

Såg kortet på Rå gamla skola. Jag gick hela folkskolan där. Började skolan 1945. Längst till höger i mittenraden är min faster Anna Lindström, gift Strindholm. Pappas syster alltså.