Translate

torsdag 29 januari 2009

Pelle Molin i Bodö

Pelle Molin vid Laxbäcken i Näsåker, fotograferad 1890 av lärarinnan Maria Lindbom. (Originalfoto. Ägare Anita B)  

Uppföljning från föregående inlägg om Pelle Molins tid i Bodö.

Pelle Molin försökte under sin korta tid (1884-1886) i Bodö att få komma med nordpolsfararen Andrés expedition till Spetsbergen. Pelle skrev ofta reportage i olika tidningar och han ansåg det projektet skulle vara lämpligt för honom att delta i.

Pelle var en äventyrare men samtidigt kroniskt utan pengar, så det var väl orsakerna till att han ville följa med och samtidigt kunna tjäna lite pengar på att göra ett reportage om expeditionen. Jag råkade hitta ett brev på en norsk hemsida, som Pelle Molin skrev till chefredaktören Henrik Hedlund på Göteborgs handelstidning den 5/2 1896 där han har en önskan om att få chefredaktörens tillstånd att skriva om expeditionen. Tyvärr blev det varken någon resa till Nordpolen eller reportage skrivet, för Pelle insjuknade i en förkylning efter en resa till Sulitelmaglaciären och avled i sviterna av den i Bodö den 26 april 1896.

Pelle Molin - målaren.

Om Pelle Molin - Karins blogg

Om krönikerspelet "Sagornas Ådal"

Pelle Molins kärleksbrev



20 kommentarer:

Anonym sa...

Den här sajten är förstås bekant i Omsjö med omnejd. Upphovsmannen är Sveriges främste PM-kännare.

www.utflykten.se/molin.htm

Anonym sa...

H! Japp, den sidan känner jag till. Men tack för att länkade! :)

Hälsningar från Omsjö!

Inkan© sa...

Just det där fotot är jag så förtjust i och nyfiken på... Jag funderar på både arbets- och materielställning, det ser inte så bekvämt ut. Och allt vattenstänk i en fors- hur hanterade han det?

Eller är allt ett arrangemang på fotografens begåäran. Det blev ju en tilltalande bild.

Elisabet. sa...

NÄr man läser hans brev, så känns det som om det är en man som redan är van vid avböjanden, som skriver.

Han garderar sig liksom.

Lite öm i hjärtat blir man.

Anonym sa...

Inkan! Ja, det ser verkligen ut som en vansklig arbetställning. Jag skulle också gissa att det är arrangerat. Fotot är i alla fall taget vid Laxbäcken i Nämforsen (en bäck alldeles intill Nämforsen) Kvarnen syns i bakgrunden.

Anonym sa...

Elisabet! Njaa.. Pelle skrev ofta reportage i tidningar (han var fenomenal på att skriva) men jag tror snarare att han var osäker på om han skulle få följa med på expeditionen (jag tror att det var orealistiskt) men att Pelle ville gardera sig ekonomiskt om han fick följa med.

Men Pelle "tiggde" sig ofta fram. Hans ekonomiska situation var alltid mycket besvärlig.

em sa...

Pelle Molin tillhör mina favoriter - kanske för att far läste Ådalens poesi för mig som godnattsagor. Måste leta fram den, det var läääänge se'n.
Margaretha

Anonym sa...

Margareta! Välkommen hit!
Ja, det finns många mustiga berättelser i Ådalens poesi. Bl.a. den här "En ringdans medan mor väntar", som väl är en av de mest kända.
http://runeberg.org/adalen/04.html

em sa...

Ja, den och Kams var mina två favoriter.
Margaretha

Christina sa...

Jag tror inte alls att bilden behöver vara arrangerad. När jag ser hans målningar så blir jag inte överraskad över att se det här fotot.
Han är en man med passion.
Om bilden skulle vara arrangerad så har de verkligen varit grundliga på ett sätt som inte känns så sannolikt.
Jag tänker på plankan som Pelle har lagt över vattnet så att han ska ha stöd för sitt högerben. Eftersom han uppenbart är högerhänt är det högra benet viktigt som stöd när han målar.

Anonym sa...

Christina! Who knows? Du kan ha rätt. Pelle undvek nog inga besvär för att få det motiv han ville. :)

Christina sa...

Pssst smulan, jag såg att det har blivit fel på Pelle Molins levnadsår.
Bara så du vet.

Vet du var man kan se hans målningar?

Anonym sa...

Christina! Uj, uj vad slarvigt av mig! Tack för att du påpekade! Ändrat.

Jag har en liten skrift om Pelle Molins målningar. Jag kan se att de flesta av dem är privata, men ett par av dem tillhör "Qvistska samlingen" - vad det nu är. Jag har för mig att jag hört att det finns en tavla av Pelle på Nationalmuseét, men jag har själv inte sett den.

Anonym sa...

Till Margartea och andra:
I det här inlägget om "kams" finns en länk till Pelles mustiga berättelse om "Kams".
http://smulansblog.blogspot.com/2007/01/kams.html

Anonym sa...

Christina! När det gäller Pelles målningar så gjorde han sina flesta verk under tiden i Näsåker (fyra år) De flesta köptes av lokala bybor, ofta som ersättning för lån eller vivre, eftersom Pelle alltid behövde pengar. Tavlorna är värda en del idag så de som har en P.M tavla är nog rädd om den..

Jag såg att den Qvistska samlingen finns i Härnösand. Jag känner inte till den ytterligare.

Anonym sa...

Just denna tavla har mamma hängande hemma. Naturligtvis inte den äkta men ändock. Tror det är en konstnär från Näsåker som gjort den reproduktionen, men minns inte säkert. Ser den inte så ofta ju. Har varit en gång vid Pelle Molins stuga vid Näsåkers-nipan och även dragit i "näsan". Väldigt länge sedan men ett roligt minne.

Hej från Evy

Christina sa...

Så synd att det inte fanns en samling på ett museum eller nåt :(
Kraftfullt måleri verkligen, synd att han gick bort så ung.

Anonym sa...

Evy! Är det inte en kopia av fotografiet? Det här fotot är det vanligaste av Pelle. Men någon kanske har målat av fotot också?

Många tankar till dig i bröllopstider...:)

Christina! Ja, det tycker jag också. Både till att Pelles verksamma tid på jorden blev så kort och att de flesta av hans målningar är i privat ägo. Jag har en skrift och vykort på flera av hans målningar. Jag är glad för det lilla..

Anonym sa...

Han heter John Åhman och är från Näsåker, han som målat tavlan säger mamma. Han målade efter vykort. John Åhman hade en hel hög med bröder minns mamma.

Bävar för morgondagen. Får se om jag överlever.
Hej från Evy

Anonym sa...

Evy! Ja, Åhmans är konstnärer och målare..
Ett s t o r t lycka till!
Kram