Translate

söndag 25 januari 2009

Apropå "sluring"..

För ett par år sedan skrev jag om den gamla ångermanländska rätten "sluring" a la Nicke Sjödins recept. Idag fick jag ett mail som tyder på att det finns andra varianter av samma rätt. För min del tycker jag slutresultatet ser ut att bli densamma, men eftersom jag inte är någon expert på sluring så låter jag andra bedöma.. :)

Vad säger du Nicke?

"Apropå Nicke Sjödins "Sluring"! Jag kan banne mej inte känna igen något av denna förträffliga rätt. Om det har intresse vill jag gärna ge dig receptet till denna förnämliga rätt som fortfarande får mina smaklökar att rulla ihop sig av förtjusning.

Kokt kall mandelpotatis.

Rimmat sidfläsk

Vetemjöl

Mjölk.

Koka potatisen med skalet på. Skala den och låt den kallna.

Stek rimmat sidfläsk. "mängder" och spara själva flottet.

Av flottet görs en vitsås som ska koka (dra) länge. Gärna en halvtimme. Tillsätt mjölk vid behov. Salta och peppra.

Väll ner den kalla potatisen i såsen och låt det dra ca 15 min.

Sås och potatis ätes med det stekta fläsket. Gärna med lingonsylt. "Limbära" som vi kallade lingonen.

Mosa potatis med såsen och NJUT!

Mvh
Sture Johansson" (min not: född i Tågsjötorp i Junsele)


Tack Sture!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det där låter ju gott - men inte klåen är det sluring.
Skämt åsido - det finns nog många olika varienater. Kärt namn har många barn.
Din variant har jag också fått från Junselevallen.
Nicke

Christina sa...

Har aldrig hört talas om sluring förut, så det här var intresssant!

Om jag skulle försöka mig på det så skulle jag nog välja att gå efter Stures recept.
Nicke Sjödins sätt att göra en slags vitsås tycker jag verkar vansklig.

Anonym sa...

Christina!
Hälsingland har sin egen variant av sluring - som där egentligen är en grönsaksgryta. Se här: http://elaina.bloggagratis.se/2007/05/16/148643-sluring/#148643

För egen del avstår jag gärna från den ångermanländska sluringen..:)

Anonym sa...

Hade totalt glömt bort "sluringen". Minns att jag som barn tyckte det var gott, dags att testa om mina smaklökar fortfarande är de samma.
Smålänningsättling

Christina sa...

smulan: det där lät ju som rena rama soppan ;)

Anonym sa...

Christina! Kanske det..!! :)

Anonym sa...

Själva grunden till sluringen är ju att man har rejält med stekflått i panna gärna 2-3 cm upp på kanten sen spär man på med vetemjöl och vatten gärna några droppar soja för att få en fin färg men att man skall ha pärren i sluringen det har ja aldrig hört..men det finns ju mycket olika lokala varianter.
Jag har även hört om varianter med ägg i smeten till kålbulla men det blir ju en på Tjockpankaka och inte en kålbulle.
I Bispgården där ätter dom messjör till kamsen ???? inte lingonsylt ja dom är märliga Ragundingarna.

Anonym sa...

Sorry man spär på med Mjölk Inte vatten...

Peter sa...

Hej!
Vi gör så att vi har inte ner potatisen i "såsen", utan vi tar antligen potatis eller så bryter vi ner knäckebröd å sedan häller såsen på, hur gott som helst :p

Lars sa...

Har man inget annat kan man äta sluring, kom ihåg att jag fick sluring som barn, min far kolade i skogen, han gillade fett fläsk så att det rann över hakan
Lars

Anonym sa...

Hej, letar efter recept på ett annat recept på sluring. När min lagade detta var det med torkade äpplen, havregryn och sagogryn bl.a. Är det någon som har sett detta./ Ingrid