Translate

måndag 8 december 2008

Tjuvlarm är inkopplat..

Foto: Dan Korn.

Det här underbara fotot är taget av en författare vid namn Dan Korn. Jag har fått ett tips av Christina , att Dan Korn skrivit ett antal böcker om " Möten med ovanliga människor". Jag kände inte till dessa böcker tidigare, men ser mycket fram emot att få läsa dem! Tack Christina för tipset!

För en tid sedan skrev jag om en annan författare som skrivit om "ovanliga" människor; nämligen Åke Mokvist. Böckerna heter "De ovanliga" del 1 och 2. Vad jag förstår handlar Dan Korns berättelser om samma andas barn som de människor som det berättas om i Åke Mokvists böcker.

Det underbara fotot ovan påminner mig om en farbror jag kände, som utanför sin stuga i skogen hade en skylt med texten : "Byråkrater äga ej tillträde"...


Tillägg: Ett annat lästips av Peter:

"Apropå Åke Mokvist såg jag att han givit ut en ny bok om ett helt annat ämne, och kanske ändå inte...
Den heter
El Camino, och handlar om människor och miljöer på pilgrimsleden till Santaigo de Compostela. "

Tack Peter!

8 kommentarer:

Ptr sa...

Dan Korns böcker är otroliga dokumentationer om människor som inte lät sig anpassas. Tyvärr har de personerna blivit allt färre, så inte minst därför blir hans böcker allt viktigare med åren! Apropå Åke Mokvist såg jag att han givit ut en ny bok om ett helt annat ämne, och kanske ändå inte...
Den heter El Camino, och handlar om människor och miljöer på pilgrimsleden till Santaigo de Compostela. (På samma förlag finns f.ö. flera böcker om intressanta människor, som bröderna Erik och Sigvard och Hästmannen).

Anonym sa...

TACK Peter för tipset om Åke Mokvists nya bok! Jätteintressant. Jag hörde Åke Mokvist tala om sina böcker "De ovanliga" för en tid sedan vid ett besök i Sollefteå - han nämnde ingenting då om denna nya bok..

Pilgrimsleden i Pyreneérna verkar vara en intressant vandring. Något att fundera på..

Tankevågor sa...

Åke Mokvist böcker tycker jag om. Personerna i hans böcker stannar för alltid kvar i mitt minne. Mycket speciella.
Hans nya bok hade jag inte hört om så nu tackar jag för det boktipset! :-)

Anonym sa...

Jag har Åke Mokvists böcker, tyckte mycket om dem. Ska kolla upp Dan Korns böcker de verkar intressanta. Jag tror att han är etnolog. Det läste jag en gång för länge sedan, etnologi det var något av det roligaste jag gjort.

Anonym sa...

Londongirl och Kersti! Ja, jag har också Åke Mokvists böcker. Jättebra. Dan Korns böcker ser jag fram emot att läsa.
Etnologi - kanske det skulle vara nå´t...? Spännande och intresant ämne, det tror jag också.

Anonym sa...

Jag sällar mig till skaran som vill hylla böckerna om "de ovanliga". Hittade igår en nyutkommen bok (i recensionshyllan på jobbet, så den kanske inte ens har kommit ut riktigt än) som heter "Byn-Retur" av Arne Gustafsson och Goy Persson (Carlssons). Fotografen Arne Gustafsson tog bilder av människor i byar 1981 och återkommer 25 år senare. Jag har inte hunnit börja läsa, men bilderna utstrålar kärlek till landsbygdens folk som varit med ett tag. Så här såg tanter och farbröder ut i min by där jag växte upp på 1960- och 1970-talen. Kolla upp den här boken, ni som gillar "de ovanliga". Människorna här verkar vara mindre ovanliga, men känslan är samma.(PS. meddealnde till Smulan: Tack för snälla ord på min blogg)

Anonym sa...

Tack Libby för tipset! Jag tror att jag sett den bok du nämner, men jag måste kolla upp den igen.
Som du ser har gjort en länk till din jättefina blog! Allt gott!

Leina sa...

Älskar Dan Korn... Har tillsammans med min särbo 5 av hans böcker...