Translate

fredag 5 december 2008

Gamla kort av Nämforsen

Ett par av de här gamla korten av Ångermanälven och Nämforsen i Näsåker hittade jag för en tid sedan på en hemsida. Jag sparade korten för eget behov, men jag glömde tyvärr att spara hemsidesadressen. Sån´t är nästan oförlåtligt, speciellt när man gärna vill visa bilderna i sin egen blogg!

Nåväl, häromdagen hade jag turen att hitta Hasse Hultmans hemsida igen. Det visade sig att fotografen till alla de gamla bilderna, främst från Ådalen, var Hasses morfar. Bilderna är tagna mellan 1915-1920 ca. Så här skriver Hasse:

"Min morfar hette Bror Erik Hoffman Tjelldén och han föddes 1885 i ett båtsmanstorp i Rogsta i Torsåker. Han var vaktmästare på gamla lasarettet i Sollefteå och bodde i en tjänstebostad inne på lasarettsområdet alldeles uppe vid Storgatan. Han hade bland annat hand om röntgenavdelningen och jag antar att det var där han kunde framkalla sina bilder. Kameran hade han byggt själv. Hans fotointresse varade cirka 10 år och jag har ett hundratal bilder kvar efter honom. Mitt problem är att jag ofta inte vet vilka personer som finns på bilderna. Min morfar dog 1968."

På Hasse Hultmans hemsida finns många flera kort tagna av Hasses morfar, bland annat en serie från och av det gamla lasarettet i Sollefteå. Men som sagt, tyvärr är många av personerna och platserna på de svart/vita bilderna inte namngivna, vilket är tråkigt. Hasse tar gärna emot hjälp med det!

Hasse Hultman är dessutom släktforskare, så den som har anor från Ådalen kan det vara en idé att öppna hans databas som innehåller nästan 25.000 (!) namn. Databasen finns tillgänglig på hemsidan för den som är intresserad.

Det här är bilderna från Näsåker. Tagna ca 1915-1920 av fotografen Bror Erik Hoffman Tjelldén (1885-1968).

Tack Hasse för att jag fick visa din morfars gamla bilder!



                                    "Per-Hansch" hus i "Inget" ovanför Nämforsen i Ångermanälven.



                                                             Timmerflottning i Nämforsen.

                                                             Nämforsen Näsåker.

                                           Nämforsen med den gamla bron i bakgrunden.



9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Min pappa flottade i sin ungdom och han sade jämt att det var det bästa och roligaste han hade varit om i sitt liv .,. när det gällde arbeten.

Fritt.

Spännande.

Stark sammanhållning.

Anonym sa...

Elisabet! Men också ett av de mest riskfyllda arbeten som fanns, kan jag tänka mig. Det var många som förolyckades. Men jag vet att till och med barn fick lära sig att flotta ibland.

Anonym sa...

Åhh... vilka fina foton smulan. Det snörper till i hjärtat hos mig.

Jag kan så mycket sakna den vilda, dramatiska och levande älv som under årtusenden dansade fram från fjäll till hav i en sky av skimrande norrländsk skönhet och saga, tiden före älvutbyggnad och regleringar när älvens själ ännu var välmående och fri - en kraft att räkna med.

Som Birger Norman skrev sorgligt och poetiskt när kraftverket var på plats: "Älven drog i en djup suck manteln över axlarna och gick ner i kraftverksturbinerna..."

Ja, sorgligt Smulan, tycker jag.

Anonym sa...

Ja, Thord, jag kan också bli såå förb-d och ledsen när jag tänker på hur mycket naturvärden som förstördes i Ångermanälven (och andra älvar) under kraftverksepoken. Jag har sett bilder och filmer av så många vackra forsar som idag är ett minne blott. Och kraften går till utlandet..
Skamligt.
Och mycket sorgligt.

Anonym sa...

Vilka fina bilder. Flottning måste varit ett väldigt vanskligt arbete där det verkligen gällde att ha tungan rätt i mun.
Jag funderar på alla de olika sysselsättningar som inte längre finns kvar. Rallare, flottare kolare....inte för att man direkt längtar tillbaka till det hårda livet men lite sorgligt kan det ändå kännas.

Christina sa...

Fantastiska bilder!
Vilken fotograf Hasses morfar var och tänk att han hade byggt kameran själv! Andra fotot uppifrån, föreställande flottarkarlarna, har en väldigt fin skärpa med tanke på att motivet var rörligt.

Anonym sa...

Kersti! Ja, arbeten varierar verkligen över tid.. Idag finns IT-jobb istället. Jag vet inte faktiskt inte vad som är bäst...:)

Christina! Jag är också imponerad av fotografens arbete. Det skulle vara roligt att få veta hur kameran såg ut?
Jag såg en fjäll-naturfilm från 1940-talet på TV häromveckan. Det behövdes en hel stor akja med kamerastativ, kameror och allt som hörde till när fotografen skulle iväg för att filma. Och vilket mixter att sätta upp allting!
Idag ryms filmkameran i fickan..

Anonym sa...

Vilka fina bilder, de förtjänar att visas för fler, kanske en utställning?

Anonym sa...

Helena!
Har du kollat Hasse Hultmans hemsida? Fråga honom!