Translate

söndag 9 november 2008

Stollar finns!

Igår kväll visade TV2 ett program som hette "Annas eviga". Det handlade om miljöproblemen och klimatfrågan på vår jord. Programmet leddes av Anna Lindman Barsk, och gäster var författaren Andreas Malm, biologen Stefan Edman och predikanten Holger Nilsson. Det var ett intressant program med initierade och ytterst sakkunniga inlägg av två av gästerna, Edman och Malm.

Den tredje gästen var en religiös, kristen fundamentalistisk stolle, som ansåg att klimatförändringarna är en del i Guds plan, allt miljöarbete är meningslöst och räddningen är att omvända sig till Gud och Jesus...

Jisses! Nu vet jag - stollar finns!

Om programmet i SVT , som även visas den 11/11 och 14/11

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Smulan!

Tack för att du uppmärksammade mig på "Om gud och klimatfrågan".

Det verkar som om profeten Holger åker runt i landet och missionerar om att det är försent på jorden.
Att värva själar till det himmelska samfundet genom att skrämma med global uppvärmning och jordens snara undergång är verkligen vettlöst stolligt.
Att redan ge upp.
Att förespråka passivitet i frälsningssyfte för att allt hopp är ute före aktiv handling är obegripligt!
En äkta religiös fundamentalist i Tv-rutan. En domedagsgalning.
Varifrån kom han?
Gud har bestämt att planeten ska gå under säger Holger.
Jag orkar inte ens bli arg på honom. Bara ledsen.

Tur att klokskapen, klippan och possibilisten Stefan Edman fanns med vid bordet. Att de två tillhör samma kyrka är svårt att förstå.
Lyssnade till honom på Sjöviks Folkhögskola för några år sedan och imponerades av hans lugn, vänlighet, engagemang och stora kunskap. Det strålade omkring honom. Karisma!
Malm var också bra - ungdomlig hetta är uppfriskande.

Det händer saker i världen Smulan. Spännande!

En god hälsning från thord.

Anonym sa...

Tack för ditt inlägg, Thord! Vad skönt att höra att det var n å g o n fler som reagerade på denne obehaglige predikant! :)
Jag blev riktigt illa berörd faktiskt, och min man satt och hoppade i fåtöljen av ilska när vi hörde honom tala.
Jag blev så skrämd därför jag trodde att sådana kristna fundamentalister var portförbjudna i Sveriges TV.

Jag har läst Stefan Edmans miljöböcker de är skriva med så mycket kunskap, optimism och ömhet. Såå bra! Och lärorika!

Andreas Malms bok "Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara för sent" (puuh, vilket namn!) är också en mycket bra, lärorik, saklig bok om våra miljöproblem. Malm är marxist men en utomordentligt sakkunnig sådan och en stor entusiast.

Båda diskuterar våra miljöproblem med stor kunskap och varsamhet.

Predikanten hotar med undergång om vi inte låter oss frälsas... En riktig domedagsprofet som vill skrämma folk i egoistiska, skumma syften. Helt sjukt!

Jag önskar dig en riktigt bra dag Thord! Själva ska vi åka och höra Euskefurat med Ronny Eriksson ikväll. Det ska bli kul!

Smulan