Translate

torsdag 6 november 2008

Kyrkans välsignelse?

Jag läste häromdagen att allt fler väljer en borgerlig begravning till sin avlidna anhöriga. Det verkar vara en "trend", kanske därför att fler och fler människor går ur kyrkan.

Trenden kanske även gäller borgerliga vigslar - vad vet jag? Vet någon?

Att en borgerlig vigsel var mycket ovanligt förr förstår jag, när jag igår hittade prästens notering i en husförhörslängd i Hällås, Resele: "I äktenskap förenad genom borgerlig myndighet". Vigselåret var 1903. Det tyder på att det fanns människor även på den tiden som valde ett annat alternativ än att gifta sig med kyrkans och Guds välsignelse.

Jag som trodde det var omöjligt att gifta sig borgerligt på den tiden! Näst intill i alla fall.. Fast nog var det ovanligt och det var troligtvis inte med prästens gillande eftersom det noterades i husförhörslängden.

Det gick nog bra för paret i Hällås ändå. Med eller utan kyrkans välsignelse.


Uppdatering.

I Nordisk familjebok hittar jag följande om civilt äktenskap eller borgerlig vigsel förr:

"Genom k. förordningen 31 okt. 1873 ang. främmande trosbekännare och deras religionsöfning blef civiläktenskapet erkändt såsom en laglig form äfven vid giftermål mellan kristna trosbekännare sinsemellan. I k. förordn. 15 okt. 1880 har slutligen civiläktenskap för vissa fall införts såsom laglig form vid giftermål statskyrkans medlemmar sinsemellan.

Lagen ifråga påbjuder nämligen borgerlig vigsel såsom obligatorisk för det fallet att någon, som ej blifvit döpt eller som icke inom svenska kyrkan begått Herrans nattvard, men icke heller tillhör främmande trossamfund, önskar ingå äktenskap. Genom en lag af 13 maj 1898 hafva bestämmelserna i 1880 års lag dock så till vida modifierats, som val mellan kyrklig och borgerlig vigsel medgifvits för det fallet, att endera af kontrahenterna (eller båda) visserligen är döpt, men icke deltagit i konfirmation eller nattvardsgång inom kyrkan, för så vidt han eller hon dock åtnjutit konfirmationsundervisning af präst inom kyrkan och af denne funnits beredd att, efter undergången konfirmation, få tillträde till Herrens nattvard. 1904 års riksdag hemställde - i nära öfverensstämmelse med 1903 å*rs kyrkomöte -, att k. m:t måtte för riksdagen framlägga förslag till sådan ändring i gällande bestämmelser."
Så var det med det! :)

5 kommentarer:

Ptr sa...

I Sundsvalls Tidning den 14 januari 1888 kan man läsa "Civiläktenskapen i hufvudstaden voro 36 under år 1887, mot 23 under år
I886".

Tuvstarr sa...

ptr: hur gammal är du och hur länge sammlar du tidningar? :-)

Nej, på allvar, jag är alltid helt förtjust i er engagemang när det gäller visa upp det förflutna. Det är säkert spännande att söka efter artiklar eller bilder eller något sådant.
Här blir det aldrig långtråkig. en verkligen intressant blogg och då menar jag både bidrag och kommentarer!

Anonym sa...

Peter! En ökning redan då! :)Skälen till civila äktenskap, "ej blifvit döpt eller som icke inom svenska kyrkan begått Herrans nattvard" var ju bland annat dessa så kontrahenterna hade inget annat val..
Just idag är det grupper (av homosexuella) som v i l l gifta sig i svenska kyrkan istället av andra skäl! Undrar vad prästen skulle ha noterat om det 1903...?

Fast antalet civila vigslar är nog ganska högt idag, skulle jag tro! (min man och jag är ett av dem..)

Tuvstarr! Hm - jag är född 1947 :)Mitt historiska intresse hör ihop med att jag är släkt- och bygdeforskare. Se min hemsida (länk till höger) Jag har även läst 20 p historia en gång i tiden. Historia är så otroligt roligt, tycker jag!

Smulan

Ptr sa...

Tuvstarr, jag är i Smulans ålder. Klippen ur Sundsvalls Tidning 1888 har jag hittat i projekt Runeberg med hjälp av Google. Att läsa det som står där tycker jag skänker perspektiv även om man lever i nuet. Så mycket som vi tar för självklart var annorlunda för farfar och mormor!

Tuvstarr sa...

ptr: Ja, precis så är det. Och man måste absolut inte gå tillbaka så långt. När jag kommer ihåg min barndom så tycker jag helt otroligt hur mina föräldrar klarade vardagen - utan tvättmaskin, utan varmt kranvatten, utan bil, utan stormarknad där det finns allt man behöver på en plats, utan telefon - och det allt med fyra barn och arbeta heltid. Och vi har varit lyckliga ändå.
Ha en fin helg.