Translate

tisdag 11 november 2008

Euskefeurat


Igår kväll lyssnade vi på Euskefeurat och Ronny Eriksson i Sollefteå. Jag har förstått att Euskefeurat betyder ungefär "olustig" på den norrbottniska dialekt utanför Piteå som bandet kommer från.

Fast olustig kan man verkligen inte kalla Euskefeurats framträdande! Tvärtom är det ett gäng, med Ronny Eriksson i spetsen, som sprider mycket glädje, många lustigheter och politiska sanningar både i mellansnacket och i sångerna.

"Jag är socialdemokrat, men jag har inget parti att rösta på" - var en av de politiska sanningar som Ronny levererade. Något man gärna kan hålla med om! :)

Lustiga och duktiga "pojkar" är dom, Ronny Eriksson och grabbarna i Euskefeurat. Både i mellansnack, texter, sång och musik.

En mycket trevlig afton!

Euskefeurat.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det har blivit problem att kommentera här har jag förstått..
Ett tips, som jag själv använder ibland, är att fylla i rutan/ringen "namn" eller "anonym". Då bör det fungera.

Hälsningar Smulan

Tuvstarr sa...

...det funkar helt normalt.

Det säger ju mycket om era socialdemokraterna :-)

Hälsningar från Tyskland.

Anonym sa...

Tuvstarr! Inte era..? :)

Ha det gott!
Smulan

Inkan© sa...

Så kul att det blev en underhållande kväll med både lustigheter och kloka sanningar.
Jag hade aldrig kunnat gissa att euskefeurat betyder olustig. Ett mycket märkligt ord...

Nästan lika som "sjånadrått'n" :)
Det är kul med lokala språk.

Inkan© sa...

Men "ta-bort-soptunnan" är fortfarande borta...märkligt.
Tur att jag klarade av att inte dubblera den här gången.

Anonym sa...

Inkan!
Nu skäms jag.. vad betydde "sjånadrått´n" egentligen?

Ja, kommentatorfunktionen här i bloggen har börjat krångla rejält. Många kan inte kommentera, och jag kan varken radera mina egna eller andras kommentarer (om det skulle behövas:))

Märkligt - och ingenting kan jag göra åt det...

Smulan

Tuvstarr sa...

haha :-), men visst!

Inkan© sa...

"sjånadrott'n" eller "sjånudrottn" betyder sendrag (kramp).... ;)

Anonym sa...

Inkan! Ja, så var det! :)
Sjånadrott´n - senadrag på jamtska.

Tack snälla du! En fin dag!