Translate

onsdag 5 november 2008

Skånskt stilleben


Morgonens bästa budskap är att Barack Obama i natt blivit vald till USA:s näste president. Det känns underbart skönt, befriande och en stor lättnad. Äntligen kan människor börja hoppas på en kursändring i den amerikanska politiken och det är bara att hoppas att ingenting ska kunna stoppa den utvecklingen.

I skuggan av Barack Obamas seger så vill jag gärna visa det här fotot av detta fantastiskt vackra, skånska grönsaksstilleben.

Anita i Skåne skriver så här: "Lena har tagit denna bild som jag dekorerat och den blev så bra tycker jag att det känns som det kunde ha varit i Spanien, det är en del av vår skörd i år. Vi har fått rikligt med lök och potatis, majs, kronärtskockor mm."

Som en tavla av 16-1700-tals målare av stilleben..


Såå vackert Anita!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med till fullo. En helt underbar bild. Tänk att vi i kalla norden kan producera något dylikt. Underbart :-D

Angående Obama tycker jag som du. Ett steg i rätt riktning. Från slav till ledare om man drar det grovt. Min oro nu är att de extremister vi vet finns där ute ska ställa till det. Tänker då på såna organisationer som Ku Klux Klan och andra rasistiska typer. Nästan så jag knappt vågar skriva orden. Gräsligt! Det kan ju även vända åt andra hållet. Jag bara hoppas att det inte blir någon vendetta nu då Obama sitter på makten och att han försöker vända på steken och förtrycka de som förtryckt hans folk. Vore fruktansvärt. Jag vet att jag låter naiv, men ändå funderar jag i de banorna emellanåt. Förlåt mig Obama där borta i det stora landet i väster.

Hej från Evy

Anonym sa...

Evy! Att Obama skulle förändras i den riktning du beskriver finner jag som helt uteslutet. Obama är till skillnad mot Busch en bildad, intellektuell man med stort förnuft och en stor politisk begåvning. Obama är ingen rasist. Han är h e l a USA:s folks ledare.

Däremot känns risken stor för att det finns knäppa människor som vill mörda Obama. Det känns väldigt påträngande, tycker jag - vi som minns morden på bröderna Kennedy och Martin Luther King. Alla var de demokrater och folkrättspolitiker som Obama. Det är bara att hoppas att ett sådant fruktansvärt scenario inte upprepar sig.

Smulan

Tuvstarr sa...

Ja, det kommer att visa sig vad som händer i framtiden med Obama som president, han har ett stort svårt jobb framför sig. Önskar lycka till för både, presidenten och familjen Obama.

Och bilden - bara vacker! Såna tycker jag mycket om.

Anonym sa...

Tuvstarr! Ja, Obama har ett tufft arbete framför sig. Men jag tror han är väl skickad för det..

Ha det gott!
Smulan