Translate

tisdag 7 oktober 2008

Länktips

På torsdag ska jag gå på fest. Releasefest. Det är en fest som Nicke Sjödin kallar "släppfest". Och visst är det en släppfest för Nickes nya bok "Åtabak"! Över 350 biljetter tog slut på en timme, så man förstår att det kommer att bli en riktig fest! Det blir artister, teater, mingel och försäljning av Nickes nya bok och förhoppningsvis kommer Nicke själv att vara med. Han har lovat att läsa en dikt om han orkar vara med. Ledsamt nog är Nicke svårt sjuk och han känner sig osäker om han kan vara med och medverka på sin egen fest. Men jag hoppas verkligen att han kan komma. Nicke bloggar också. Jag tror att Nicke blir glad för hälsningar, så titta gärna in till Nicke!

Nickes hemsida

Nickes blogg

Det är svårt att välja en dikt ur Nickes rika och ljuuvliga produktion av dikter på dialekt - det finns så många att välja av! - men här är i alla fall en av dem. Jag kommer förhoppningsvis att skriva lite mer om Nickes nya bok "Åtabak" senare, och även lägga ut en av hans nya dikter från boken, men tills dess; njut av den här!

För den som händelsevis inte vet vad "Åtabak" betyder så kan jag berätta att det är ett ångermanländskt, dialektalt ord som betyder "baklänges"..


Återbesök

Då jäg feck na
åt galla
gatt jäg tell doktorn.

Han skrev ut
e recefft,
å på apoteke
feck jäg
’n stor ’n burk
vä pillren.

Dom va ålldeles lik
ållihop,
grön
å jussom e streck
på mitt’n.

Jäg åt opp
åll ä dänn pillrern,
- ’n par tri om dan.

Sen vart jäg kålle
tell återbesök
hävä’n dänn doktorn.

Han fråge mäg
om jäg hadd märkt
nan skellne,
sen jäg hadd
ete opp
ä dänn pillrern.

Å jäg svära
som sanninga va:
”Ja, int’ vart jäg
då sämmer int’”

Då hörles’n
farli brydd
å nästan som
hålvsur.

”Sämre ska ni
väl inte bli”,
sa’n.

”Nä, dä va ju dä
jäg sae”,
svära jäg.

Bätter beröm
kan väl knappast
nan doktor
begära.


Nicke Sjödin


------------------------------------------------


Ett alldeles nytt "Anbytarforum" har sett dagens ljus! Släktforskarnas eget forum, Anbytarforum, har fått konkurrens. En nyttig sådan, tror jag, eftersom det "gamla" Anbytarforum har fått en allt sämre regi, och det har dessutom blivit ett betalforum. Man måste betala för att få skriva i Rötters Anbytarforum, vilket har retat och skrämt iväg många släktforskare från forumet.

Men här har vi ett alldeles nytt forum - Arkivguidens forum - för släkt- och bygdeforskare som förhoppningsvis kommer att bli lika välbesökt som Anbytarforum. Och det kostar ingenting att skriva och ställa frågor i Arkivguidens forum!

Arkivguidens forum

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Smulan

Apropå dialekt-skrivna dikter: Vet inte om jag pratat om en dikt som jag har haft länge och som är på dialekt. Tycker den passar så bra här på en blogg där alla har skrivklåda :D

"Skrivklåen" av Verner Mellberg

Skrivklåen ä liksom huvvelusa
lättare å råk'ut för
än tell å val'åva.

Ola far å kryp å kräll ti huvve.
Å man vet int'ole å
sett dom på pappere.

Huvvelusa ä då int'obotlet,
men mot'n dan skrivklåen
jalp no bara tvärdön!

De sett no int'bara dari fingra.
Jett vära na invartes
som man int'val klok på!

Tur om de ä na som int'smitt'å sä.
Kan freste på tålamo
för omväla ändå!

Ha en fin höstdag och passa på att vara ute i solen så länge vi har den.

Hej från Evy

Anonym sa...

Åh, det var en bra dikt, Evy! Tack!
Den sparas.

En fin höstdag har vi haft idag. En stol stod av en händelse bredvid vedhögen...kunde inte låta bli att vända facet mot solen ibland! :)

Inkan© sa...

Tänk jag fick mail med tips om nya Arkivguiden -från Lillan i Cornwall. Har varit in på besök. Det är ett alternativ - även om jag tycker det är lite trist med flera - vore bättre med ett som även var kostnadsfritt samt utan övervakning och censorer dvs att debatter stryps, länkar stryps etc.
Ja du vet ju.

Sol i Stockholm även idag! 3:e dagen:)
Ha det gott däruppe - Du lever nära vintern just nu såg jag: i Åre och Storlien åker man skidor.
Tidigt.
För tidigt.

Anonym sa...

Inkan! Även jag fick tipset om Arkivguiden av Lillan. Tack Lillan!

Håller med dig. Det vore bättre med e t t forum, men som det har blivit, så är dte nog ett bra alternativ. Tror jag.

Även här är det sol! Underbart. Fast i natt var det minus 3 grader. Idag har vi röjt och eldat i Kenneths föräldrahem hela dan.. Uj, så mycket skräp det finns!

Ha det gott vännen!