Translate

fredag 10 oktober 2008

En formidabel fest

Nicke Sjödin på scen.

Nickes releasefest igårkväll - eller släppfest som Nicke sa - på Hullsta gård blev en underbar, fantastisk, rolig, varm och en formidabelt ljuuuvlig fest!

Alldeles, alldeles underbar! som Askungen skulle ha sagt.

Jag skrattade och grät om vart annat. Artisten och magikern Love Melander från Sundsvall - en helt ny artist för min del, men oj så skicklig! Han trixade med spelkort - ett kort fick han till och med att fastna i taket! - och andra magiska trick så hela publiken jublade.

När Östen Eriksson gjorde entre (i stället för Ronny Eriksson som hastigt blivit sjuk) kom skrattfesten igång på riktigt. Östen från Enånger ("Östen med resten") gjorde ett helt underbart uppträdande med sin sång, musik och roliga berättelser, och många, liksom jag, skrattade så tårarna rann. Succé!

Vår lokala skådespelerska och sångerska, Cissi Jakobsson från Sollefteå, sjöng flera av Nickes underbara sångtexter och hon avslutade kvällen med den fantastiskt vackra sången "What a wonderful world" på svenska. Jag lovar - det kändes i magen, så vackert var det!

Nickes son, Jacke Sjödin, var som vanligt en strålande konferencier och det är så tydligt vem han är son till. Samma ordekvilibrist som sin far och jag hade gärna hört alla de 110 sånger han "hotade" med att sjunga. Nu blev det "bara" tre sånger som Jacke framförde den här kvällen - men oj, vilka texter han skriver! Genialt.

När huvudpersonen Nicke till sist sakta äntrade scenen och läste ett par av sina dikter ur sin nya bok "Åtabak", så kom tårarna fram på riktigt. Nicke tackade alla som medverkat till att boken getts ut och många, många flera. Inte minst tackade han sin hustru Hervor, som Nicke även dedicerat sin nya bok, genom att travestera de kända bibelorden: "Gårdagen är förbi, morgondagen har vi ej sett, idag hjälper Her(ren)vor". Nicke fick stående varma applåder och jag tror alla var rörda till tårar. Den värme som strömmade mot Nicke kändes som ett stort tack till honom för allt han betytt och betyder för bygden genom sina böcker, dikter, revyer och engagemang.

Den underbara festen avslutades med mingel, champagne och annat smått och gott till, alltmedan Nicke signerade boken "Åtabak" till alla.

Tack Nicke för en alldeles, alldeles, alldeles underbar fest! Jag är lycklig ända ner i tårna för att jag fick tillfälle att vara med.


För er som inte hade glädjen att vara med på festen så har Mikael Wiklund (som även gjort filmen "På min breda och fula dialekt" om och med Nicke Sjödin) lagt ut en kort videosnutt från gårdagens releasefest på sin hemsida.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som det var en riktig höjdarkväll! Vilken fader sådan son -skulle man kunna säga.

Inkan :)

Anonym sa...

Ja, det var en underbar fest. Och.. även Nickes pappa Rickard var mycket duktig skribent - så visst går det i arv!

Anonym sa...

Det känns nästan som om jag var där, du ger en så levande beskrivning av kvällen. :)

Lillan

Anonym sa...

Du skulle ha varit med på riktigt, Lillan! Jag tror att du skulle gillat festen!

Anonym sa...

JA SOM SAGT FARFAR TILL JACKE DE VA EN HÄRLIG EN DET OXÅ.

Anonym sa...

Hej!

På Hullsta gård har jag varit några gånger och i går hade jag hemskt gärna velat vara med!

Äras den som äras bör!

Sicken fest Smulan!

En hälsning från thord.

Anonym sa...

Tack Anita,
för ett underbart inlägg på din blogg som jag följer som en trogen hund. Tack också för inlägget i gästboken.
Gårdagen var det häftigaste jag upplevt i mitt liv. Att 450 pers står upp och applåderar, ja, det fick även mitt förhärdade hjärta att smälta.

Tack än en gång och stor kram från
Nicke

Anita sa...

Thord! Åh, du skulle varit med! Jag är fortfarande tagen av den underbara festen igår..

Nicke! Jag tog mig friheten att lägga ut ditt mail till mig. Bara för att jag blev såå glad över dina ord! Lika glad som jag fortfarande känner mig över all den värme som jag, min man och våra vänner upplevde på gårdagens fest. Det blev en oförglömlig fest.

Tack Nicke för att du finns! Du är värd varenda applåd.

En varm kram, Anita

Anonym sa...

Nu har jag läst din rapport på bloggen. Formidabel den också. Du skriver som om du har varit journalist i hela ditt liv. Ta det gärna som beröm.

H.

Anonym sa...

Nu har jag läst din rapport på bloggen. Formidabel den också. Du skriver som om du har varit journalist i hela ditt liv. Ta det gärna som beröm.

H.