Translate

fredag 24 oktober 2008

Dockorna i Trastevere



Det här kortet är taget i den gamla stadsdelen Trastevere i Rom en vacker sommarmorgon för ett par år sedan. Min man och jag flanerade sakta i morgonsolen när jag plötsligt kände mig iakttagen....

Jag tittade upp och får se ett par dockor som sitter i ett par fönster och tittar ner på oss från det övergivna, gamla huset.

Varför sitter dockorna i fönstret? Vem eller vilka har satt dom där? Varför? Onekligen sätter bilden fantasin i rörelse....

Har dockorna gjort en husockupation? Är det en konstnärlig installation eller har dockorna - enligt en möjlig albansk tradition - en uppgift att "vakta" det gamla, övergivna huset i Rom?

Nåväl, själv nöjde jag mig just då med att jag blev så glad av dockornas närvaro, att det blev ett fint  motiv i min kamera och att det var en ljuvlig morgon i Rom..

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Smulan
Tänk jag kände igen bilden direkt då jag öppnade din sida. Håller med om att det är en fantasieggande bild och man funderar om kanske någon vid genomgång av huset efter dess tömning, hittat dockorna och placerat dem i fönstren med hopp om att deras ägare ska komma förbi och se dem. Men hur gick det sen? Du får ta en promenad ditåt nästa gång du är i Rom - kanske sitter de kvar. Men jag förmodar att huset nu är rivet.

I morgon ser vi tillbaka på den sommmar som så oförmärkt passerat. Fattar det inte. Vad hände?

Hej från Evy

Anita sa...

Evy! Jag fick många spännande och möjliga svar på varför dockorna fanns i fönstern när jag sist visade fotot i bloggen.

Tänk om dockorna sitter kvar än idag? Jag kanske skulle hitta gatan igen (namnet syns ju på bilden) Ja, vem vet..

Fortfarande hostigt och snuvigt. Nöjer mig med att titta på det vackra vädret utomhus.. Shit!

Ha det gott!

thord wiman sa...

Hej där och snar påkryelse Smulan. Det är underbart där ute trots snålblåsten!

Otroligt vackert, illusoriskt foto. Alstrar tankar. Och hur viktig är inte solen som motivinjektor för substans, märg, känsla och liv.

Jag gillar dockor. (Oj, det blev en mening det...) Skyltdockan bakom fönstret väcker min undran, nyfikenhet - så levande ibland... vad tänker hon på? Vad tänker hon om alla människor som ständigt skyndar förbi?

Jag tänker: Hon vill nog helst av allt vara en människa men är en docka för hon vågar inte andetaget eller vill inte andetaget med tanke på hur det ser ut på vår jord. Är kanske nöjd med dockans artificiella liv.
Men varför ser hon då så sorgsen ut? Skyltdockor ser alltid så sorgsna ut, tycker jag.

Hej från thord.

Anita sa...

Thord! Jag äälskar denna bild av dockorna i fönstret. Jag får samma tankar som du. Fast dockorna kanske bara solar sig? Eller väntar de på att teatern ska börja?

Jag tror dockorna försöker sprida lite glädje..

Ja, nu är jag lessss på förkylningen! Flera inställda program bara för att jag är trött och förkyld. Känns inget kul alls..

Hoppas du slipper förkylningen, Thord! Ha det gott.

Inkan© sa...

Jag tror ju att det är teaterdockor dvs att de använts på scen av någon teatergrupp.

Jag upplevde en fantastisk teaterföreställning av "Lille Prinsen" i Eskilstuna när jag gick en regikurs där på 80-talet.
Den teatergruppen använde sig av stora dockor i vissa deler av pjäsen. Den är ju egentligen en bok - och inte ett teatermanus - men den teatergrupp jag såg hade löst många sceniska problem genom att spela med och mot dockor.

Men ditt foto gör en nyfiken: finns dockorna kvar? Sitter de fortfarande och kikar på världen från ovan?

Anita sa...

Inkan! Jag tror också att dockorna tillhörde en teatergrupp av något slag. Jag skulle gärna vilja återse huset och se om dockorna ör kvar!

Jag har problem med Blogger! Jag kan inte radera felaktiga inlägg och många kan inte skriva kommentarer!! Var ligger felet??

Karin W. sa...

Bland befolkningen i Trastevere är "Doll Man" känd. Han bor på översta våningen i ett hus på Via della Lungaretta. Ganska ofta lär det hänga dockor i fönstren. Så med lite tur får man syn på dem när man passerar ...

Lokalbefolkningen är inte lika fascinerad. "It’s the house of a mad painter – whatever he finds lying around he hangs up"

Anita sa...

Karin! Vad spännande! Du menar att det kan vara den mannen som har satt de här dockorna i fönstret? Huset ser övergivet ut. Det står något som liknar "Libri Italy Logii", på skylten och kan väl vara namnet på gatan eller huset..?
Har din son sett kortet? (om han bor kvar i Rom)

Tack för ditt svar Karin!

Karin W. sa...

'The doll man' kallas för 'il pupazzaro' i Trastevere och han lär ha tillhört kretsen kring den mer kände Pier Paolo Pasolini som dog under mystiska omständigheter i mitten av 1970-talet.

Nu brukar visst 'dockmannen' hänga ut många fler dockor i fönstren och även andra saker. På ditt foto är det ovanligt få.

Visst är det en märklig form av offentlig "konst"?

Jag kan inte så värst mycket italienska men 'libri" betyder i alla fall böcker. Det kanske är eller har varit någon bokhandel där. Sonen är inte kvar i Rom så jag kan inte fråga honom.

Du får åka tillbaka till Rom och bedriva lite detektivarbete kring de här dockorna, Smulan:)

Anita sa...

Ditt svar verkar vara ett rimligt svar på varför dockorna finns i fönstern, Karin!

Tänk, om man kände någon i Rom att fråga..?

Eller så får det bli så att jag åker ner själv!

Kanske får jag anledning att återkomma med samma kort i bloggen en tredje gång? :) Vem vet?

Anonym sa...

:Dockmannen i Trastevere
Känd bland befolkningen i Trastevere är Dockmannen, som bor överst i ett hus vid Piazza Tavani Arguati (vid Via della Lungaretta, Trasteveres huvudstråk). Ofta hänger han ut sina dockor från fönstren i sin lägenhet."