Translate

lördag 25 oktober 2008

Boktips. "Jag flydde från Auschwitz" av Rudolf Vrba

När förkylningen vägrar ge med sig och jag mestadels bara orkar titta på det vackra vädret utomhus så är en bra bok ett bra sätt att fördriva tiden. Jag har just läst ut en otroligt intressant bok som har gjort att jag glömt både förkylning, tid och rum. Boken heter "Jag flydde från Auschwitz" och är skriven av den nyligen bortgångne författaren Rudolf Vrba (1924-2006). 

Boken gavs ut första gången 1964 och har därefter getts ut på flera språk under årens lopp. Rudolf Vrba flydde tillsammans med en medfånge från Auschwitz - Birkenau 1944 efter att ha varit internerad i koncentrationslägren i nästan två år. Han berättar i boken om sina svåra upplevelser i lägret, den dramatiska flykten ut ur lägret tillbaka till sitt hemland Slovakien, och om hur viktigt det var för honom att informera världen och främst ungrarna vid tiden efter flykten - den s.k. Vrba-Wetzler-rapporten - om koncentrationslägren och de planer som nazisterna då hade att transportera de ungerska judarna till Auschwitz för slutlig likvidering. Rapporten nådde så småningom fram till de rätta aktörerna och många ungerska judar kunde räddas undan deportation på grund av rapporten. 

 Om författaren står att "Rudolf Vbra blev så småningom en erkänd biokemist och forskare, författare och professor. Han har medverkat i produktionen av flera filmer om förintelsen och han har gjort flera studier om olika aspekter på förintelsen i relation till den tyska ekonomin, militära strategin och läkarvetenskapen." Det är en dramatisk och unik skildring av en av de få som lyckades fly från dödslägret Auschwitz. Rudolf Vbra avled 2006 och boken har därför åter igen aktualiserats. Behöver jag säga: - läs boken! ..?

8 kommentarer:

Ptr sa...

Bara att tacka och ta emot! Sådana här böcker hittar åtminstone inte jag på egen hand, men nu finns den på min kom-ihåg-lista!

Anita sa...

Peter! Jag tror inte att ångrar bokvalet! Det skulle vara roligt att höra din recension..

Anonym sa...

test

Gerda sa...

Måste få tipsa om en bok samma ämne,en talbok, som heter "Flykten från Stalins läger" av Slavomir Rawicz. Uppläsare är Kjell Albin Abrahamson. En fascinerande berättelse och en helt outstanding uppläsare !

Anita sa...

Gerda!
Jag har läst boken du nämner ganska nyligen. Det är bara att hålla med; det är en oerhört bra bok!

Tuvstarr sa...

Hej Smulan, ska se till att få boken på tyska. Har varit i Buchenwald och Ravensbrück och det kändes verkligen hemskt att vara på ett ställe där tusentals människor blev misshandlat och dödat, att se barackerna och krematorierna. En mycket bra film är "Schindlers Liste", jag vet inte om det finns en svenska version. Filmen berättar om en man som hette Oskar Schindler. Han räddade livet på många judar. Sevärt!

Anita sa...

Hej igen Tuvstarr! Jag blir så imponerad av din utmärkta svenska! :)
Jag har inte sett "Shindlers list" tyvärr, men jag har varit till den plats i Krakow där filmen spelades in:
http://smulansblog.blogspot.com/2008/06/kazimierz.html
Oskar Shindlers gamla fabrik, där han räddade många judar, är idag ett museum.

Ha det gott!

Anita sa...

Tuvstarr igen! Vid samma tillfälle som ovan besökte jag i Auscwitz och Birkeanu utanför Krakow:
http://smulansblog.blogspot.com/2008/06/auschwitz-och-birkenau.html

En mycket skakande upplevelse. Jag kunde följa Rudolf Vbar upplevelser i lägren på ett annat sätt, när jag själv varit där.