Translate

måndag 27 oktober 2008

Botilsstenen i Storsjön



Det finns en mycket stor och lite märkligt formad sten i Storsjön, nära Grundtjärn, som kallas Botilsstenen. Det är en sten som enligt sägnen skall ha kastats dit av en jätte i Rocksjöberget i Resele i riktning mot Junsele kyrka. Jättar sägs vara kända för att inte tåla kyrkklockors klang och därför ville han tysta klangen genom att kasta en sten mot kyrkan. Jätten hette Bothal och därför har stenen fått heta Bothals sten. Idag kallar man stenen Botilsstenen.

Botilsstenen har jag sett många gånger när jag åkt skidor på Storsjön och under våra scooterutfärder på vintern. Vad jag däremot inte visste är att det lär finnas hällmålningar på Botilsstenen? Det ska finna tre små älgar inristade på stenen. Det är i så fall en av många hällmålningar från förhistorisk tid som finns i våra trakter i det inre av Ångermanland (de mest kända hällmålningarna är förstås de 4000-åriga hällristningarna i Nämforsen )

6 kommentarer:

Ptr sa...

Hej!

På Värmlandsnäs där jag har förfäder ligger Botilsäter. En teori om det namnet är att det kommer av ordet bödel. Så här står det t.ex. på Wikipedia: "År 1423 skrevs j Bydhilssæter sokn. Detta ord innehåller personbeteckningen bödel, vilken senare har omtolkats till kvinnonamnet Botild. Efterledet säter = "utmarksäng" Kanske finns det även något i folkminnena kring Botilsstenen som talar om avrättningsplats?

Anita sa...

Peter! En intressant kommentar! Tyvärr vet jag inte mer än att Botilsstenen kommer från den sägen jag berättade om. (Källa: Paul Lundin hembygdsforskare i Näsåker)

Men en fundering..; kan en avrättningsplats ligga på en sten mitt ute på en stor sjö??

Jag måste kolla upp namnet "Botilsstenen" lite mera..

Ptr sa...

Rent hypotetiskt skulle man väl kunna tänka sig att det vore "effektfullt" med en sådan avrättningsplats. Och vintertid vore det ju snarast praktiskt! Fast det hela var mest ett hugskott, förmodligen finns det ingen samband med den andra tolkningen av Botil.

Tuvstarr sa...

Hej, det låter så helt spännande! Jag älskar allt i samband med stenåldersfolk, läser gärna böcker eller ser filmer om den tiden. Vi har varit i utställningen Voullerim 6000 år nära Jokkmokk några år sen och det har varit en underbar upplevelse för mig. Vill så gärna titta på Botilsstenen, men det går ju inte. Kanske kan du på din blog visa ett foto med målerit på någon gång när du har varit där igen? Det våre jättekul.

Men se upp, kanske är jätten fortfarande i närheten :-).

Hälsningar från Katrin.

Anita sa...

Tuvstarr! Jag ska absolut visa kort av hällmålningarna på Botilsstenen, när jag fotat dem!

Jag kan rekommendera Gene fornby utanför Örnsköldsvik http://www.dufvabygg.se/gene/
Där finns en rekonstruerad järnåldersby som är väl värt ett besök.

Hälsningar Smulan

Tuvstarr sa...

Tack för tipsen, sidan är mycket bra, ska titta in lite utförligare i morgon. Kanske blir det ett besök någon gång.