Translate

tisdag 28 oktober 2008

Kommunfullmäktiges sammanträde

Igår var jag på en sammankomst som jag aldrig varit till tidigare i mitt liv; Kommunfullmäktiges sammanträde i Sollefteå. De här mötena är ju offentliga och eftersom det var ett par ärenden som intresserade mig, så tyckte jag det var ett lämpligt tillfälle att besöka denna beslutande samling i vår kommun :)

I vår kommun är det sossarna som styr. I evigheters evigheter, verkar det som.. Sossarna styr och ställer på sina egna villkor ibland, och i denna samling ledamöter finns en hel del ja-sägare, som jag tror blivit invalda enbart på grund av detta faktum..

Många av Vpk-, Miljöpartiet- och Allianspartiernas representanter var däremot på hugget den stund jag närvarade på mötet och de hade fräscha och intressanta synpunkter i olika frågor. De kändes som en "frisk fläkt" i samlingen.

Jag kunde tyvärr inte vara med på hela mötet, men jag åkte hem med nya intryck och många tankar efter mitt första besök i "maktens korridorer".

Jag tror inte att det första besöket blir det sista..

Faktiskt!


PS.
Idag på morgonen har första snön fallit för i år.

Det lär heller inte bli för sista gången..

2 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon Smulan

Lät som en intressant "tillställning" om man nu får kalla den så. Men nog behövs det maktskifte emellanåt för att hålla liv i glöden, eller vad säger du efter att ha bevittnat detta möte.

Jag var en gång på en rättegång, och blev förbluffad över hur slappt mycket verkade men samtidigt tyckte jag det var väldigt fassinerande att sitta där och lyssna på alla vändningar. Tänkte också att "detta måste jag göra om", men tänka är en sak, göra något helt annat. Tyvärr:-(

Ha en skön dag och gör en snölykta om det går. Är så väldigt vackert och den står ju kvar långt efter den övriga snön smält.

Hej från Evy

Anita sa...

Evy! Absolut! - att det behövs ett maktskifte! Åtminstone i den här kommunen, ska du veta..

Jag var också på ett par rättegångar en gång (studiebesök) och blev imponerad av hur proffessionella domarna och advokaterna var. Och till och med mycket empatiska mot den gamle mannen som kört över en person på ett övergångsställe.. Det kändes fint.

Helst vill jag att snön ska förvinna. Kvickt! Och ingen snölykta vill jag ha heller..:)

Ha det gott Evy!