Translate

lördag 12 juli 2008

Ungdomslogen Sirius Näsåker


För en tid sedan fick jag det här fotot av Harriet. Fotot av barnen togs i samband med en resa till Backe. Jag har inte hört talats om ungdomslogen Sirius tidigare och vet inte vad logen representerade, men barnen verkar nöjda och glada så det verkar vara en trevlig förening att vara med i. Någon som har en susning vad det kan röra sig om? Och vilka är barnen? Årtal?

Solen fortsätter att lysa över Omsjö även om det blivit lite kallare de sista dagarna. Jag sköter om mina finska rosplantor som jag nyss planterat så gott det går, och hoppas att de vill överleva :)

Musik och Konstveckan i Junsele är över för i år. Tyvärr drabbades jag av en förkylning med bihåleinflammation så jag fick begränsa mitt deltagande i år, men som vanligt var det musik och uppträdanden av hög kvalité det bjöds på. Härligt! I kväll blir det bygdeteater i Resele. Det ser jag fram emot!

En fortsatt fin helg!

Uppdatering 19 okt. 2009.

I Ådals-Lidens hembygdsbok år 1970 hittar jag i kapitlet "Föreningsverksamheten" att ungdomslogen "Sirius" grundades 1908, som en separat ungdomsloge till nykterhetslogen "Liden" som grundades 1903. 1909 fanns 60 medlemmar i nykterhetslogen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch Smulan, bihåleinflammation är inte roligt, det vet jag av egen erfarenhet. Här kallas det till vardags fÖr 'head cold' och jag hade en sådan en gång fÖr många år sedan när barnen var små och familjen var på semester i Devon. Vilket lidande! Jag hade så ont men åkte trots det ut på dagarna på de backiga vägarna. Varje gång vi åkte ner fÖr en backe eller upp så blev det ett enormt tryck i mitt huvud och det kändes som om det skulle sprängas! Jag hade också tappat smaken, så jag kunde inte njuta av vår dagliga frukost av 'bacon & eggs ', allt smakade papper. :(

Hoppas att du inte fick det så besvärligt och att du nu är helt frisk igen.

Kram
Lillan

Anonym sa...

Tack för din omtanke Lillan! Ja, jag är mycket bättre nu bara huvudvärken och tröttheten kvarstår. Jag känner igen dina symtom och jag fick dessutom ont i överkäkarna och fick dålig smak och lukt i munnen.
En förkylning på sommaren är inte kul - men nu känns det mycket bättre!

Ha det riktigt gott Lillan!

Karin W. sa...

Jag fick Rinexintabletter för bihåleinflammation en gång för länge sedan. Tusan så effektivt.

Jag var med i IOGT en gång i tiden. De bildade ungdomsloger för att "skola in" unga i grundlogen och vad jag minns var det många roliga aktiviteter. Hmm... var väl därför man gick med antar jag.

Anita sa...

Karin! Jag tar också antihistamintabletter - de är avsvällande och rensande.

Kan Sirius-logen vara en nykterhetsloge också, tror du? Jag gissar att fotot är från 1920-30-talet och på den tiden, och senare, fanns det mycket nykterhetsloger. Jag har en bild från Tallnäset Omsjö år 1924 med ungdomar som tillhör nykterhetslogen "Sveriges väl" bl.a. Och ett kort från Grundtjärn med logen "Frid" som inbjudits av logen "Verdandi" i Lövnäset..

Hmm.. I så fall började Sirius-logen arbetet med nykterheten tidigt..

Men jag gissar också att det var aktiviteterna och att träffa andra var den främsta orsaken för att vara med..:)

En fin dag i Omsjö idag!