Translate

måndag 14 juli 2008

Mamma Mia - vilken film!



Jag såg filmen Mamma Mia igår. Åh, vilken underbar glädjefilm! En film av mycket glädje, sång och mycket dans. Filmen utspelas i den grekiska övärlden och miljön i handlingen är vidunderligt, otroligt vacker. Fantastiska skådespelarprestationer med Maryl Streep i spetsen. Stellan Skarsgård och Pierce Brosnan är ett par andra duktiga skådespelare som är med. Maryl Streeps roll "Donna" står i centrum för dansen och handlingen, och hon gör en underbart härlig rolltolkning. Mamma Mia!

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se musicalen "Mamma Mia" och jag förstår nu att jag missat något. Men jag är glad att Mamma Mia filmatiserats; för nu kan jag se den här glädjen i repris. Om och om igen...

Jag kom ut från bion med ett stort leende, glad i hjärtat och med ABBAs musik i huvudet: I do, I do, I do...

En glädjefilm.

Mamma Mia!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh Smulan, Mamma Mia måste jag helt enkelt se! Om det blir på bio eller dvd vet jag inte just nu, men se den skall jag. Jag har sett på ett program på tv här som visar hur filmen blev till och har flera intervjuver med filmens stjärnor. Det har gått i repris nästan varje dag på ITV 2 och jag trÖttnar aldrig på att se det. Rätt mycket från filmen har visats och jag tycker den verkar så underbart härlig och positiv. Roligt att se alla dessa kändisar dansa och sjunga också. Pierce Brosnan (James Bond) talade om att han var jättenervÖs när han fÖrstod att han måste sjunga, något han annars gÖr bara i det privata. Likaså blev han skräckslagen när han måste dansa.
Colin Firth och Stellan Skarsgård kände likadant.
Meryl Streep är fantastisk tycker jag. Vilken energi! Hon dansar omkring som en tonåring fast att hon var 58 år när filmen spelades in. Och sjunga kan hon minsann!
Julie Walters, som spelar en av Donnas väninnor, gÖr också mycket bra ifrån sig. Julie, som inte heller är någon ' spring chicken' (fyllde 58 år nyligen) är en mycket populär och duktig engelsk skådespelerska. Mest känd utomlands kanske fÖr sin roll som Rita i filmen " Educating Rita" från 1983 med Michael Caine.

Meryl Streep har länge varit en stor ABBA fan, enligt henne själv. Hon tog med sin dotter till musicalen på Broadway på 90-talet och efteråt dansade de utefter gatorna och direkt in i en musikaffär där de kÖpte Mamma Mia på cd. När hon erbjÖds rollen som Donna behÖvde hon inte tänka efter utan sa ja med en gång.

Lillan
också en ABBA fan :)

Anonym sa...

Ja, Lillan, det är verkligen en film som man blir glad av. Jag ska så snart som möjligt köpa en CD med ABBA-musik. Den/de jag har är i form av LP-skivor som ligger nånstans i källaren..

Ha det så gott!

Tankevågor sa...

Visst var den härlig! :-) Jag tänker önska mig dvd:n när den kommer ut. OM du nån gång får möjlighet att se musikalen nånstans så gör det. Jag lovar dig att den är också helt underbar och en skön upplevelse.