Translate

lördag 5 juli 2008

Rapport från ett gjusbo / uppdatering


'
Idag tog jag en promenad till Långnäset för att inspektera fiskgjusboet på Storsjö-holmen. Är äggen kläckta, finns det ungar eller är ungarna till och med flygfärdiga? När jag kom till Långnäsets udde satt en fiskgjuse i boet och kollade mig noga vad jag gjorde på stranden. Innan jag fått upp kikaren och kameran flög den iväg, och efter en stund såg jag tre fiskgjusar (tror jag det var) flyga ovanför boet. Var det föräldrarna och en unge som redan är flygfärdig?

Jag tyckte alla gjusarna såg lika stora ut, men det var svårt att se på avstånd. Boet verkade för övrigt tomt ut, så långt jag hade möjlighet att se med kikaren. Men finns det ungar i boet ligger de säkert och trycker och är svåra att upptäcka ifrån det perspektiv jag hade. Tyvärr flög gjusarna inte tillbaka till boet så länge jag satt kvar på stranden. Kan det ha blivit bara en fiskgjusunge, är den redan flygfärdig och dessutom lika stor som föräldrarna? Många funderingar..

På den här länken kan man följa ett annat fiskgjusbo på nära håll. En webkamera följer ungarnas liv i ett gjusbo från Loch Garten i Skottland. Just idag, 5 juli, är kameran avstängd några timmar för ringmärkning av ungarna, men den är sedan igång igen. Det är hur intressant som helst att titta in i gjusboet! Jag tror det finns tre ungar där. (Tack Peter för länken!)




Alldeles intill där jag satt vid Långnäsets udde växte denna skogens blomma; Linnea. Åh, vad vacker den är och så ljuvligt den doftar!


Uppdatering:
Det är t v å ungar i fiskgjusboet i Loch Garten i Skottland (klicka på kameralänken ovan!) Vid ringmärkningen av ungarna idag såg man att det troligtvis är en hanne och en hona i boet. Jag rekommenderar en titt i det skotska fiskgjusboet - fantastiskt att se! När man läser sitens blogg så får man veta att det funnits tre ungar i boet, men den siste ungen blev "offrad" av de övriga ungarna, för den var mindre och svagare än de andra. Så grymt är verkligheten i djurlivet ibland..


Uppdatering 9/7
Vid dagens besök till fiskgjusboet vid Långnäset kunde jag se tre fågelhuvuden sticka upp ur boet! Härligt! Fiskgjusmamman cirklade oroligt över boet och där jag satt, så jag stannade inte längre än nödvändigt. Men det känns roligt att det finns ungar i boet och att allt ser ut att gå bra.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Som vanligt en trevlig rapport från Långnäset smulan men "mystisk" och aningen oroande om nu boet verkligen är tomt.
Att någon av ungarna redan är på vingarna förefaller osannolikt men kanske inte omöjligt, även om alla skeenden i naturen ganska strikt följer de tidsmässigheter som utarbetats, balanserats och inramats under årtusenden.

Kanske kläcktes bara ett ägg - ensam unge servad av en förälder, senare av två mästerligt fiskande gjusar, uppfödd på näringsriktig kost, fet regnbåge från närliggande skafferi - kanske tillväxten varit remarkabel! Hur troligt eller otroligt är det scenariot - nej, jag lägger ner den argumentationen.

Eller kanske det var en av fjolårsungarna som knixade över på tillfälligt besök? Det finns säkert flera bon i närområdet.

Ja - vad ska man tro smulan? Ett mysterium men kanske något eller några kapitel återstår?
Spännande!
Ser eller hör du några storlommar?

Igår var jag till en kraftigt vassomgärdad sjö för att lyssna efter en tidigare i veckan hörd rördrom (vilket intressant dopnamn!).
Utefter sjöns bortre sida en bit upp på land löper rejält höga kraftledningsstolpar av stålkonstruktion - på en av dessa har ett gjuspar häckat högst däruppe de senaste 4-5 åren.

Jag stod i fågeltornet i 5 timmar och honan satt på bokanten i lika många timmar ivrigt spanande åt alla håll efter "gubben" tydligen ute på avlägset trögt fiskafänge. Ungarnas två huvuden stack emellanåt upp över bokanten. HUNGRIGA!
Kl 22 visslade honan vittljudande däruppe och jag förstod anledningen men det tog säkert en hel minut innan hanen passerade trädtopparna och var inom synhåll för mig. (Jag skulle vilken dag som helst vilja byta ögon med en gjuse...)
Bytet då? Tja, fick titta noga i kikaren för att kunna urskilja en mört tror jag, några hekto, inte mer.
På så mager kost och långt mellan leveranserna flyger nog inte de små förrän in i halva augusti.

Jo, det var det jag skulle säga. De två ungarna reste sig upp och vevade lite halvlamt med till hälften utvuxna vingar. I storlek var de två drygt hälften gentemot den "ömma" modern, ganska normalt för årstiden skulle jag vilja säga.
Denna familj är bosatt i södra Dalarna mellan Hedemora och Borlänge.

Många ord det blev smulan. Du får nog ge dig Långnäsets magi hän för en ny inblick i gjusarnas värld så småningom, något kanske har förändrats.

Vilket fint foto på linneorna (det ska vara en kråkspark över e:et men hittar den inte).
Jo - Linnean är ett underbart litet liv. Linnes älsklingsblomma som han namngav och tog till sitt emblem.
Så här känsligt skrev Strindberg om Linnean:

"i poesins värld är hon den späda
linnean med persikoröda små pingel-
klockor som dofta av mjölk och av
mandel, en sirlig vindblomma från
de djupa skogarne"

Poesi smulan. Det är fint!

Linnea är Smålands landskapsblomma.
Hur var det med Ångermanlands landskapsblomma. Jag har glömt. Vet du?

En god hälsning från thord.

Anonym sa...

Thord! Nej, jag tror heller inte att den "tredje" fågeln i skyn var årets fiskgjusunge... Om man tittar på boet i Loch Garten så ligger de ganska stora ungarna fortfarande kvar i boet. Tryggt och stilla. Varför skulle de vara tidigare här än i Skottland? Jag tror att ungarna finns kvar i fiskgjusboet men de ligger och trycker. Honan blev störd av mig och flög upp. Vem den tredje fågeln är dock en gåta. Jag ska gå tillbaka om några dagar och titta igen..

Jag önskar att jag hade ett högt fågeltorn jag med, för att kunna titta n e r i gjusboet. Men jag tror ungarna tittar över bokanten också så småningom..

Visst är den underbara linnean (eller linnéan) Smålands blomma - och styvmorsviolen är Ångermanlands! En blomma jag också tycker mycket om.

Ha det gott Thord!

Anonym sa...

HÄRLIGT SMULAN!!

Det var en god nyhet - phu, blev orolig där ett tag.

Kanske du i månadsskiftet eller någon av de första dagarna i augusti som belöning för din flit får nöjet förundras över en storfamilj - fem visslande fiskgjusar i luften. WOW!!

Helst ska ett sådant besök begynna i arla morgonstund eller i den s.k. svinottan.

Årsungarna känns igen på sina ljusare ryggar (fjädrar med ljusa kanter) och sin mörkare hjässa och nacke. (Citat Nordens fåglar.)

Trivs dina ladugårdssvalor? Ingen resfeber ännu hoppas jag, gudbevaremig!
Sädesärlan?

Själv ska jag ut på några nattflugfisken.

Mysigt foto från trettiotalet!

En god hälsning från thord.

Anonym sa...

Ja det känns härligt att det inte hänt något oroande i gjusboet. Nu fick jag med egna ögon se de små "ljus"-huvudena :)titta fram över bokanten och det känns tryggt!
Det ska bli spännande att följa fortsättningen. Vi ska fjällvandra några dagar i slutet av juli/början av augusti, men jag hoppas hinna se våra gjusungar flyga! När ger de sig iväg söderut?

Våra ladusvalor har fem ungar som redan är ganska stora. Jag tittade till dem senast idag och de ser så belåtna ut!

Sädesärlans ungar är redan ute och spatserar på tomten. Fyra-fem ungar står på marken och gapar på mat av mamman, trots att de är flygga.. De är riktigt bortskämda!:)

Du undrade över lommen tidigare. Tyvärr har jag inte hört den från sjön i år - fast den brukar finnas där vet jag.

Fotot från Fängsjö var ett önskemål - de flesta är mina mostrar/morbröder och morfar..

Allt gott och gonatt! Smulan

Hannele på Hisingen sa...

Underbart, du har sett Linnea i verkligheten, jag kunde inte låta bli att köpa på Botaniska...