Translate

fredag 18 januari 2008

Hemsöborna

Han kom med en kamera hängande i en läderrem runt halsen ut till Hemsön....

Jag fick ett mail från Martin Bergman där han berättar om sin styvfar Nils Alexander Fröberg (1904-1986). Alexander Fröberg hade anknytning till Ångermanland; nämligen till Hemsön utanför Härnösand.

Alexander Fröberg var en mycket duktig fotograf. På Martins hemsida finns ett bildgalleri av vackra svart-vita foton som Alexander Fröberg tagit.

Så här skriver Martin:

"Jag har letat i mitt arkiv och hittat bifogade foton från Hemsön av Nils Alexander Fröberg, född 1904-08-05 i Västanede, Håsjö (Z), död 1986-04-17 i Östersund. Alex, som han tilltalades, var min styvfar och gift med min mor Annie Marta Linnea Nyberg, född 1904-04-18 i Böle, Fors (Z) och död 1993-03-08 i Västanede Håsjö (Z).

Alex har inte pratat så mycket med mig om sina släktförhållanden. Han berättade bl.a att han hade sitt ursprung från "knallarna" från Västergötland. Hans far var Otto Fröberg och kantor i Håsjö. Familjefadern på fotona som jag bifogar är en bror till Otto Fröberg. Brodern hette Johan och var bosatt på Hemsön, utanför Härnösand.

Om fotona kommer från 1940-tal var det förmodligen en Rolliecord. Om det var på 1950-talet var det troligtvis en Hasselbladare, med en extra läderrem med teleobjektiv runt hans hals. Alex hade alltid med sig sin kamerautrustning.

Mitt namn är Martin Bergman och styvson till Alex som skriver ner denna text 2008-01-19".



Tack Martin för text och foton!




Familjen Johan Fröbergs hem på Hemsön

Framför Alexander Fröbergs farbror Johan Fröbergs hem på Hemsön. Den andra mannen från vänster sittande är Johan Fröberg. Längst bak till vänster är Alexander fröberg.

Alexander Fröbergs farbror Johan


Alexander Fröberg mellan sin farbror Johan och hans fru vid besök på Hemsön


Fotograf: Alexander Fröberg, Västanede, Håsjö
Ägare till fotot: Martin Bergman, Ekskogen Vallentuna




1 kommentar:

Martin Bergman sa...

Hej Smulan!
Jag håller på att vidareutveckla historien kring Hemsöborna i mitt kommande månadsbrev juli 2011.
Ha en fortsatt skön sommar,
Hälsningar Martin B