Translate

fredag 12 oktober 2007

Hällås en finnby i Resele



Den gamla stenmuren i Hällås. Eget foto.

För en tid sedan fick jag via min hemsida, kontakt med en person som genom sitt arbete i skogsbolaget Holmen AB kände till en numera utdöd gammal finnby i Resele sn som heter Hällås. Jag har avlägsna rötter till denna by så därför blev jag så glad när Stig erbjöd sig att lotsa mig runt i den gamla öde finnbyn på reseleskogen. Min man och jag försökte för ett par år sedan att hitta platsen för nybygget i skogen men misslyckades, och därför blev jag jätteglad när Stig erbjöd sig att visa mig den gamla finnbyn. Igår kom tillfället för oss att besöka Hällås.

Det första finntorpet på Hällås började byggas i mitten av 1630-talet, vilket innebär att Hällås är den äldsta finnbyn i Resele. 1638 beviljades "Hendrik finne" lagfart på nybygget, och Hällås bebos därefter av ättlingar till Hendrik Eskilsson i mer än 100 år.

1742 köper en kvinna, Karin Eriksdotter från Högbränna i Överlännäs, torpet i Hällås och flyttar dit med dotter, måg och deras tre barn. Karin Eriksdotter (1673-1762 ) är för övrigt min länk till Hällås på min morfarsmors sida. Gården kommer ungefär 100 år senare att utökas till att omfatta två gårdar med lagårdar, smedja, kvarn och andra brukshus. Från och med 1850 och framåt skiftar Hällås ägare ganska ofta. 1890 bor 22 personer på Hällås, innan byn under mitten av 1940-talet lämnas åt sitt öde.

Det gamla nybygget är stort men rejält igenvuxet. De flesta husen är förfallna och bara grunderna återstår. Stig har gjort en inventering och en mycket fin karta av husen (se bild) på finntorpets ägor, och det var en stor hjälp att se var husen har stått. Det finns rikligt med stenrösen som brukligt är på nybyggen, men jag imponerades av den långa och vackra stenmuren som delvis delade de två torpägorna åt på Hällås. Den är verkligen sevärd.

 Hällås kvarn är numera flyttad till Hembygdsgården i Resele.

Stig försöker nu att rädda den gamla finnbyn från att försvinna helt när skogsavverkningarna gör sitt för att skynda på förstörelsen och han hoppas att Länstyrelsen och andra intresserade vill hjälpa till att bevara det som finns kvar av Hällås.

Tack Stig för att du tog dig tid att visa och berätta om Hällås!

PS. Mötet utvecklades till ett stimulerande och givande samarbete mellan Stig och mig, där vi gemensamt forskade om Hällåsens historik och invånare över tid. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

TACK Anita för att du gör så fina sidor, som vi alla kan få ta del av.
Du är enormt duktig på att skriva.
Önskar dig fortsatt lycka med din blogsida.
Anita Sjöstedt

Anonym sa...

Tack själv Anita! :)

Anonym sa...

Hej Smulan

Vad nyfiken jag blir. Tycker det är så intressant med denna gamla historia. Men jag undrar VAR i Resele finns denna by?

Tack för den fina bilderna. Gillar särskilt stenmuren. Älska sten :-D

Hej från Evy

Anonym sa...

Hej Evy!
Hällås ligger i skogen (grovt räknat) mellan Aspeå och Strand i Resele.
Det var första gången jag såg en stenmur på gamla nybyggen här uppe (jag kan tänka mig att det är vanligt i Småland), och det var imponerande och ovanligt att se.

Allt gott till dig!