fredag 12 januari 2007

Lidgatukort


Bland min svärfars gamla fotosamlingar finns många kort från min svärmors hemby, Lidgatu. Tyvärr - som så ofta - finns inga namn uppskrivna på dem som finns på korten. Men ibland, tack och lov, kan man ha tur att få hjälp av både yngre och äldre f.d. bybor med namnen på människorna som finns på korten. Det känns så roligt att kunna dokumentera och skriva in namnen på baksidan på korten. Tack Anita och Gullmaj för hjälpen med namnen på dem som finns på detta kort!

Fr.vä. Maja Englund f. Nyström, Lydia Forslund f. Westin, Annie Wallin, Gustaf Wallin, Maj Wallin (min svärmor) Signe Nilsson, Gunnar Halén och Hjalmar Norström. Vid cykeln Helge Andersson.
Fotograf: Bernard Westin. Kortet bör vara taget någon gång i början av 1930-talet.

3 kommentarer:

Pocahontas sa...

" Nyss var de så unga"......
Det är verkligen en annan tidsepok som signalerar via fotot. Och ändå kan en del plötsligt kännas lite modernt...som frisyrer och så kläder...
En grupp ungdomar som samlats, kanske en lördageftermiddag...
Det ser ut som tidig sommar om man tittar på björkens löv.
-Undrar vad de pratade om,planer för lördagsdansen i grannbyn, eller göra en utflykt ner till älven, eller kanske någon av dem gick i giftastankar och det var dags att planera en fest?

Pocahontas sa...

Det var alltså jag Inkan, som skrev.... :)

Inkan

smulan sa...

Ja, "nyss var även vi unga"....:)

Oh ja, visst skapar korten funderingar över den tid som svunnit - och ännu roligare och värdefullare blir korten när jag vet var och vilka som fotograferats.