Translate

torsdag 16 november 2006

Rå 3:31 Fam. Erik August Eriksson (1880-1971)





Min svärfar har nyligen flyttat till ett äldreboende, och vi har haft anledning att städa upp, plocka lite i lådor och rensa i förråd och skåp. Bland mycket annat hittade jag dessa gamla kort. Det är min svärfars familj och hem i Rå någon gång i början av 1930-talet.

Den unge pojken är min svärfar Tage och bredvid honom står hans systrar Anna och Anny bredvid fadern Erik August Eriksson (1880-1971). August Erikssons pappa Erik Olof Persson flyttade med sin familj till gården i Rå 1893 strax innan han och hans äldste son emigrerade till Amerika. Erik Olof Persson kom tillbaka till sin familj, men den äldste sonen stannade kvar "over there". Sonen i Amerika försvann några år senare och ingen vet vad som hände honom.

Den andre sonen August Eriksson tog över gården i Rå. August Eriksson hade gift sig 1911 med Hulda Nikolina Lidfors (1885-1926) men förlorade sin hustru i bröstcancer när den unge pojken på bilderna - min svärfar - bara var fem år. August gifte aldrig om sig utan han tog ensam ansvar för de fyra barnen. Det blev ett hårt och slitsamt liv. Den äldsta dottern Astrid dog 1930 i hjärnhinneinflammation och en annan av döttrarna var sjuklig.

August bodde kvar i sitt hem tills han dog. Då hade sonen Tage tagit över gården, gift sig och fått egna barn. Farfar August blev sina barnbarns bästa vän. Han täljde trähästar och en träyxa så att barnbarnen kunde hjälpa farfar att klyva ved. August lärde sonsonen att cykla, han berättade om gamla tider och en dag i veckan fick barnbarnen en slant att gå och köpa godis för. Farfar August var mycket, mycket snäll. En dag vid nära 91 års ålder ramlade farfar ihop. Sonsonen - som senare blev min man - bar ut farfar till en taxi, som körde honom till sjukhuset. Farfar August kom inte hem mera.

Idag står huset tomt. Svärfar flyttade för ett par veckor sedan. En familjeepok är över på Rå 3:31. (Husen ser lite annorlunda ut idag än på kortet)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas det är ett bra boende.
Så nu kan Zacke hälsa på honom lite som matte har tid?
rune

Anita sa...

Morrn Rune!
Faktum är att svärfar har flyttat till samma boende som mina föräldrar - så visst kommer Zacke att hälsa på svärfar också!
Pappa är kvar på sjukhuset, men som du vet har Zacke och pappa träffats ett par gånger där. Till stor glädje för båda.

Anonym sa...

...och nu förändras väl livet en del även för dig och Kenneth, Smulan?

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Även jag har en svag minnesbild av Kenneths Farfar, från min barndoms 50-tal.

Kram Anders

Anita sa...

Karin! Jag vet inte om livet förändras - det känns bara så underbart skönt att svärfar äntligen har fått den omvårdnad och hjälp som han så innerligt väl behövde. Och tänk... - att svärfar tycker att det känns skönt också!

Anita sa...

Broder Anders! Visst är det konstigt.... jag minns inte Kenneths farfar, fast jag är äldre än du. Jag har sett många bilder av honom som gammal, men jag minns honom inte "live".

Kan du se vår ladugård i bakgrunden på den andra bilden...?

Kram Anita

Anonym sa...

Hej Smulan :-D

Detta Rå, ligger det i Fängsjön? Mitt minne är inte vad det borde vara, så jag frågar så slipper jag anstränga mig.

Om du har möjlighet så kolla i en tidning som heter "Kamera & Bild" nr 11, så får du se min duktiga dotter som just vunnit ett stipendium. Hon är jättelycklig, och då är jag det också :-D

Hej från Evy

Anita sa...

Evy! Rå ligger strax utanför - norr om - Näsåker. Svärfars hus ligger på gränsen mellan byarna Västanbäck/Rå.

Grattis till dotter (och mor!) Vad roligt!
Smulan

Anonym sa...

Smulan, jag kom precis att tänka på den unge mannen som blev misshandlad i somras och låg medvetslÖs på sjukhus- hur är det med honom nu?

Lillan

Anita sa...

Inkan!
Jag tänkte på samma sak. Hästen var viktig en rikedom. Den finns alltid med på såna här "uppställningskort".

Kram!

Anita sa...

Lillan!
Min brors sambos son överlevde mot alla odds, men har har fått skador - mentalt och fysiskt - som fortfarande ger stora problem. Han är på en rehab. avd. och orkar bara med korta permissioner. Det känns mycket tungt för min svägerska. Dom har fallit över förövarna - mellan 1,5 och 3,5 år tror jag de fick. Och ett liv är förstört.

Allt gott!

Anonym sa...

Å Smulan...gud vad ledsen jag blir. Man kan verkligen undra Över straffen fÖrÖvarna fått. Jag tycker att de är alldeles fÖr milda.

Lillan

Anonym sa...

Sitter och tittar på fotona från Rå. Vilket vackert bostadshus det är :-D Ser det likadant ut idag eller är det ombyggt?

Undrar Evy

Anita sa...

Evy! Njaa.. husstommen är intakt (timmerhus) men utsidan är brädfodrat och målad. Rumsplaceingen är nog detsamma också. Fast just nu är huset i behov av en total renovering - både in- och utvändigt - om man ska tänkas bo där. Till bostadshuset finns även bryggstuga, ladugård, stor loge och ett vackert tudelat häbbre. (Och min mans lilla såg-företag!)