Translate

fredag 6 oktober 2006

Nya höstbilder

Jag har fått trattkantareller av Martin! På bild- så att jag inte ska glömma hur de ser ut.... Det blev inga trattisar för mig i år tyvärr, men de här duger gott! Tack Martin!

Pssss. ...Vad heter den andra svampen på bilden, Martin.....?



"Man kan ana att de röda färgerna är på gång i träden
framme på gården. Huset skymtar i slutet av allén. Det
är lönnar av olika slag som syns där till vänster. Men
vi har bara haft två nätter hitintills med temperatur
under 10 grader så träden vet nog knappt att det är höst bortsett från ljuset som försvinner
."

Så skriver Evy från Järpås. Evy, som bor så här vackert.


En röd blomma till vännen Inkan!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Berit!
Svart trumpetsvamp är namnet på den mörkare. Det är inte så ofta man hittar den, men i år plockade jag den strax utanför tomtgränsen.
Ha det bra, hälsn Martin B i Ekskogen

Anita sa...

Martin! Du skrev namnet på trumpetsvamp i ditt mail - man jag hade råkat radera mailet. Jag vågade inte skriva trumpetsvamp när jag inte var säker... Tack Martin! En bra dag själv!

Hälsningar hmmm... "Berit"(?)
/Anita

Anonym sa...

Ursäkta mig Anita att jag skrev Berit. Jag vet inte vad jag tänkte på. Jag brukar i alla fall torka den delikata svarta trumpetsvampen, som jag tror är 5-stjärnig. Jag mal sedan ner den till ett pulver och använder t till en sås t ex för en älgstek.
Hälsningar Martin B

Anita sa...

Ååh...det låter gott, Martin! (är du jägare Martin?) Jag torkar murklor (den enda svamp häruppe jag är säker på!:))varje vår och använder dem i såser och stuvningar. Ger en underbar smak.

Smulan

Karin W. sa...

Svart trumpetsvamp växer inte alls i Norrlands inland, vad jag vet. Men jag har ätit den och med sin kryddsmak kan jag tänka mig att den kan passa att blanda med mildare svampar.

Det är bara en tidsfråga innan allt fryser här. Jag fryser redan - bara 4 grader nu på morgonen och regn i flera dagar.

Anonym sa...

Hej "Smulan"

Tack för de vänliga orden. Jag tycker själv det är väldigt vackert. Har ni höstsådda fält som är gröna där uppe nu eller höstsår man inte i Ångermanland? Det är i alla fall rågvete till vänster och höstvete till höger om allén.

Ha en skön dag önskar dig Evy

Anonym sa...

Stort tack för det vackra vykortet som kom med posten idag. Det glädjer mig så att Joana sjunger vackert för dig!
Trevlig helg! Thomas

Anonym sa...

Smulan,
som svar på din fråga, nej jag är inte jägare, men har tillgång till jaktmarker uppe i Jämtland. Vad jag skulle behöva jaga är rådjur (kanske från mitt badrumsfönster) Rådjuren äter upp alla fina växter, speciellt i knoppningstider. Frugan däremot har jägarexamen men jagar inte - än i alla fall.
Mvh Martin B