Translate

tisdag 18 juli 2006

Fransåsen. Ridvägen / Ridstigen. Ådalsliden










Det sista fotot visar rester av det gamla värdshuset på Fransåsen. Egna foton.

När Gustav Vasa började dokumentera och beskatta Sveriges befolkning på 1500-talet, kunde vi på allvar börja följa byar, vägars och befolkningens utveckling i vårt land. I Ångermanland dyker den första skattelängden upp 1535 och där står för första gången namnen på byar och jordägande bönder. De äldsta byarna i Ångermanland låg placerade efter Ångermanälven. Norr om Junsele fanns endast samer till 1600-talets mitt då Åsele började befolkas av finnar.

På båda sidor om Ångermanälven fanns under den senare medeltiden s.k. ridvägar som var grenar av den s.k. Norrstigen efter kusten. Längs den östra delen av Ångermanälven fanns en gammal ridväg som från Ådalsliden gick rakt över skogarna till Mo i Junsele. Ungefär halvvägs från Ådalsliden till Junsele fanns det tidigt ett gammalt viloställe för resande och deras hästar att vila ut vid. Det stället fick namnet Fransåsen. Vid mitten av 1700-talet byggdes en raststuga för dem som reste efter ridvägen; ett värdshus som man än idag kan se rester av.

Ungefär vid samma tid började ett nybygge att anläggas på Fransåsen. Fransåsen utvecklades till en ganska stor och periodvis folkrik by som så småningom avfolkades runt 1950-talet. Fransåsen är idag ett populärt utflyktsmål för vandrare och andra, och på senare år har hembygdsföreningarna i Junsele och Ådalsliden hjälpts åt att restaurera och uppföra en del av de sista kvarvarande stugor som finns kvar på Fransåsen.

Häromdagen gjorde min man och jag ett besök till Fransåsen igen; denna anrika och vackert högt belägna plats i skogen. Vi vandrade längs gamla stigar till det som finns kvar av Fransåsens, Storhöjdens och Storåsens nybyggen. Nybyggen som bara för några decennier sedan beboddes av familjer, men som idag ligger öde.

Flera inlägg om Fransåsen:

Gamla kort från Fransåsen.

De sista nybyggarna på Fransåsen.

Fransåsen igen..


Uppdatering:

Historik om Fransåsen av Göran Stenmark, Junsele.

Fransåsen finns ej nämnd i handlingar före år 1765, men enligt Abraham Hulphers beskrivning över Norrland från år 1780 skall det sedan fordom ha funnits en raststuga där för de som färdades Ridvägen över skogen mellan kyrkorna i Ådals-Liden och Junsele. Stavades ofta i äldre tider Frantsåsen.
I Häradsskrivarens mantalslängder nämns Fransåsen första gången 1765, då den "Bärgas och upodlas af Per Jacobsson i Eden och Junsele Sokn". Denne står noterad på platsen t.o.m. 1768 och kom aldrig att bosätta sig där, utan var hela sitt liv bonde i Eden. Därefter noteras platsen som öde t.o.m. 1774, då vi finner nybyggaren Nils Nilsson där med sin familj. De kom närmast från byn Häxmo, där de bott sedan Nils 1760 gift sig med Dordi Johansdotter från byn Ås. Åren 1772-73 noterades som sockenskomakare, och noterades även i byn Krånge.

Det kan även tilläggas att sockenpredikanten Nils Flodstedt i Näsåker, under denna tid nyttjade platsen som fäbod, på vilken han fick resolution 1771.
I mantalslängderna noteras Nils som nybyggare på Fransåsen fram till 1790 då han genom sin ohälsa upplåter nybygget till svågern Johan Olofsson, vilken vid denna tidpunkt var dräng i Norrtannflo i Resele socken.

I ett kontrakt daterat den 19 april 1790 kan vi läsa följande:

"Som jag för mit Skukliga tillstånd ej mäktar förestå mit Nybygge Fransåsen kallat, alt der före uplåter jag till min dotter Anna jemte des til tängta man Johan Olofsson ifrån Nortanflo, att nu genast Emot taga Nybygget i denna wår, samt få för sig och efterkommande arfwingar få äga och om råda halfwa Nybygget Fransåsen, men den andra halfwan skall de uppehålla till dess min Son Eric blir myndig will han då lemna sin del står honom frit, men med förbehåld at min son Eric skall hålla sig hemma och arbeta efter förmågan samt der emot njuta sles Kläder, och äfwen om hösten få sloga eller fånga någon fogel til sin fördel, men för öfrigt så skall min Son svara hälften uti de omgälder som han ärfodras wid .... Skatt Lägning, och emot ofwannämnde Contract skall då gå mig till handa med föda och Skjuts så Länge de behålla hella Nybygget, men Lemnade ifrån sig den andra halfwan så skall den som emot ... den samma Bestå mig halfwa födan och Skjöttsel, men skulle Johan Olofsson upodla någon mera åker medan Son och omyndig skal han för sin del få behålla utom delning detta, och i händelse min son Eric inte Behöfwer sin del af Nybygget så skall min dotter och Johan Olofsson få Lösa den andra hälften af nybygget framför någon annan, hwilket wi med wåra namn i witnens närwaro giorde och Beslutit.

Fransåsen den 19 april 1790"

Enligt kontraktet skulle Johan Olofsson och dottern Anna mottaga halva nybygget, och den andra halvan skulle finnas till hands när sonen Erik blev myndig. Denne kom ej att bli bofast på nybygget, utan blev senare bosatt i byn Bysjön i Junsele.

Den 5 se
ptember samma år ingick Johan Olofsson äktenskap med Anna, och den 8 november fick han resolution (=beslut) på nybygget genom Länsstyrelsens Landskontor genom den ansökan han insänt den 1 juni.


/ Göran Stenmark, Junsele

20 kommentarer:

JULIEK sa...

Så vakra bilder. Man finner ett lugn i dom.

Karin W. sa...

Finns det vekligen rester av det gamla värdshuset kvar efter så lång tid? Vad består dom av?

Fransåsen nämns ju på flera ställen på min blog. Jag gör en länk hit, Smulan.

Anonym sa...

Som att vandra omkring i historisk tid. Fantastiskt vackra kort också som nästan ger en sagoaktig stämning. Tänk att en gång bodde människor där. Otroligt! Men så var det ju på många ställen; nybyggen på skogen.
Så bra att man börjat se om det som finns kvar; ser att man lagt plåttak husen för att skydda.
Tänker man röja upp och ställa iordning, kanske ha musik i sommarnatt....
Dit skulle jag gärna vilja vandra. Det ser ut som historien, myterna och äventyren bara ligger och väntar där.
Vem vet- kanske Linné gjorde ett besök när han gjorde sin långa resa upp i lappmarken?

JULIEK sa...

Du har så vakker blogg. Hoppas det er ok at jag legger deg til min linkliste.

Anonym sa...

Underbara foton Smulan!
Javisst är det en sagoaktig stämmning på bilderna, som Inkan säger; mycket trollskt och vackert.

På fotot av stallet(?) syns tydligt vilket öde de andra byggnaderna skulle ha gått till möte om man inte skyddat dem med tak.

Lillan

Anita sa...

Karin! Enl. gamla källor (Hulphers)anlades en timrad gästgivargård med självhushåll på Fransåsen år 1772. På värdshuset finns årtalet 1772 inristat, men jag kan inte gå i god för att hela värdshuset härstammar från den tiden. Men vad jag vet anses huset vara det ursprungliga. På 1940-talet var det aktuellt med en renovering av värdshuset, men det gjordes tyvärr inte, och idag har förstörelsen gått för långt.

Inkan! Huruvida Linné gjorde en visit på Fransåsen må vara osagt, men det talas om en fransman vid namn Frans Masse som skulle ha varit den som grundade Fransåsen på 1500-talet. Det sägs att vintern 1572 försökte en del franska och skotska legotrupper hos Johan III göra myteri. Upproret upptäcktes och en del av dem avrättades medan andra lyckades fly, vilken denne fransman skulle vara en av de som lyckades fly och slå sig ner på Fransåsen. Fast jag tror att detta är mera en skröna som envist har levt kvar i folks medvetande. Inget skriftligt finns om detta, vad jag vet.

Karin o Julie! Det går så bra att länka! Tack för det!

Smulan

Anita sa...

Lillan! "Stallet" är det värdshus som jag skrev om tidigare. Tråkigt nog är det detta hus som jag tycker hade varit mest värdefullt - historiskt sett - att bevara, men tyvärr blev det inte så.... Jag försökte påverka att man skulle restaurera värdshuset under min tid i Hembygdsföreningen, men huset ansågs vara för dåligt för att åtgärdas. Vilket förmodligen var riktigt.

Karin W. sa...

Vilken spännande gammal historia om Fransåsen. Den om Johan III:s legotrupper har jag inte hört förut,
även om det troligtvis bara är en skröna. Men den sätter igång fantasin.

Anonym sa...

Vilka fantastiska bilder och jag håller med om att tanken är otrolig gällande boendeförhållanden. Vilken skillnad det blivit på bara några år.
Kul att få se dina bilder. Kram

Anonym sa...

Det var en fantasieggande skröna - fast vem vet i botten kan det finnas något med en fransman på villovägare :) he,he

Nå seriöst: Har ingen försökt tolka förleden "frans" i Fransåsen? Oftast har väl dessa med hur naturen såg ut omkring en plats. Skulle vara intressant om någon har kunskap om det?

Inkan i natta

Anonym sa...

oj - suggestiva bilder och spännande text!

Anita sa...

Inkan! I en gammal skrift av Torsten Bucht om Sveriges ortnamn i Västernorrlands län, så står att Fransåsen (tidigare Frantsåsen) ser ut att komma av mansnamnet Frans. Men i de kyrkoböcer som står till buds (tidigaste Hfl 1769 i Ådalsliden) finns ingen Frans skriven på Fransåsen. Men man vet aldrig - kanske är det Frans Masse som är grundaren ändå? En gammmal bonde i Näsåker hade på sin tid hört av sin mormor att på hennes tid på Fransåsen fanns namnet Frans Masse inhugget i en bryggstuga på stället (källa Psul Lundin)
Frans Masse tål att funderas på!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Så spännande Smulan: en fransman på skogen! Det borde finnas ett namn någonstans i någon handling. För även om han var på rymmen - så höll ju präster och fjärdingsmän reda på nykomlingar och folk skvallrade nog gärna om någon som inte ens var "svensk" befann sig i trakten och t o m bosatte sig där.

Efternamnet "Masse" finns med i mormonernas samling:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp

Jag sökte på enbart efternamnet här i Sverige. Det var inte många -Anders hette flera eller också var det samma person samt att det fanns en kvinna.
Tyvärr ingen Frans...

Anonym sa...

Hur kommer det sig att ni flyttade till Ångermalnland? det är ett vackert landskap så bara det kan vara skäl nog tycker jag. Vilka fina bilder och vilka fina gamla hus.

Anita sa...

Tyvärr Inkan tror jag inte att det går att få fram mera fakta om Frans på Fransåsen. Eftersom Frans förmodligen levde på 1500-talet och skriftliga källor obefintliga från den tiden, så får vi nog nöja oss med att fantisera om den förlupne fransmannen på Fransåsen.

Eva! Både min man och jag har rötter, sommarstuga, föräldrar i närheten och mycket mera i Näsåker, så det föll sig naturligt att flytta tillbaka för 15 år sedan. Om vi sedan kommer att fortsätta att bo här "for ever" får framtiden utvisa....

qi sa...

Grattis på din födelsedag idag 27 juli! Fick reda på det genom Inkans blogg. Hoppas du får en fin dag!

Anita sa...

Tack snälla Qi för din hälsning och gratulation! Jag blev så glad!

Smulan

Anonym sa...

Hej Smulan!
Vilken trevlig sida du har!
Vår familj har vårt paradis på annat ställe i Ådalen där vi är ofta. I somras var vi till Fransåsen tillsammans med mammas kusin. Vilket ställe! En unik plats där vi upptäckte att vi har alla sinnen i behåll. Fransåsen är en av de platser vi har i vårt hjärta och längtar tilbaka till, mitt i den vardagsstress vi har runt om oss. Vi hoppas att vi får möjlihet att komma tillbaka till sommaren!
Hälsningar från Sara

Designe sa...

Men åh så vackert! Dit måste jag bege mig till sommaren! Underbart! :)