Translate

måndag 5 juni 2006

Prag - en historisk stad



Prag är en vacker och intressant stad som har lämnat intryck hos mig. Jag och min man besökte staden för några år sedan och fann en underbar stad full av historia, vacker arkitektur, konst, konserter, fina cafeér och ölstugor. Det är en stad att vandra i och njuta av. Floden Vltava - eller Moldau på tyska - intar en central roll i staden och ljuset i Prag är underbart, särskilt i solnedgången över Karlsbron.

Prag är konserternas stad. Den klassiska musiken finns också på gatan. Ofta som reklam för olika konserter. Ett par kvällar hittade jag underbara platser i en kyrka och konsertsal där underbar klassisk musik spelades. Det kändes som om de stora kompositörerna hade valt staden med omsorg för att framföra sin musik. För Prag är musikens stad.

Prag är historia - mycket historia. Också för svenskarna. Karlsbron, som är 500 meter lång har försvarstorn med betydelse i svensk historia. 1648 plundrade svenskarna slottet och Lillsidan på allt - från en stor fontän (nu i Drottningholm) till Silverbibeln. Men ungdomar och judar från ghettot stod i främsta ledet och stoppade svenskarna när de ryckte fram över bron. Någon tacksamhet har de modiga judarna inte fått av historien. Hela den judiska befolkningen utvisades 1541 och 1744. Under andra världskriget utplånades ghettot och förföljelserna fortsatte under Stalin på 1950-talet.

Prag är arkitekturens paradis. Barock, gotik och romantik……Husen är inte bara intressanta arkitektoniskt – utan även fasadernas enorma, vackra målningar. Och på det astronomiska uret i Gamla Stan stirrar vi alla döden i vitögat vid klockringningen.... Här finns också en rik skatt av jugendarkitektur, bl a Grand Hotel Europa, Centralstationen, Obecni dum och flera hus på Masarykkajen.

Prag är inte minst caféernas stad. Caféer i Prag skiljer sig något från svenska caféer. Där serveras inte bara kaffe och kaffebröd, utan de serverar också mat, ofta lättare mat med mindre portioner. Vill man äta något gott och lätt bör man därför se sig om efter ett café. Caféerna är också mötesplatser.

Ett klassiskt café är Café Slavia. Det har ett fantastiskt läge, vid Narodni mitt emot Nationalteatern alldeles nere vid Vltava. Café Slavia har alltid varit mötesplats för författare, intellektuella och politiskt intresserade. Det har varit Vaclev Havels favoritcafé. Caféet var en berömd samlingsplats redan under första republiken, fortsatte i viss utsträckning under de mörka åren 1948 - 1989, och än idag finner man författare och konstnärer bland publiken. Tillsammans med alla turister.

Min man och jag stämde möte på Café Slavia med en väninna till mig och hennes man - hon är gift med en tjeck från Prag och de var där på besök samtidigt med oss. Vi satte oss under en stor tavla av en blek poet. Jag tittade fascinerat på tavlan med den bleke poeten och den gröna spökdamen, när min väninnas man sa: " sådan blir man - av absint".....

Det tjeckiska ölet är förrädiskt gott, säger min man. Det ska dock inte jämföras med absint, vilket är något helt annat. Kanske är den bleke poeten en varning..... , men glöm inte att titta på honom när ni besöker Café Slavia. Tavlan är stor - den upptar nästan en hel kortvägg - och är värd att ses!

En länk http://www.sibkraft.com/kafe.htm Tack Peter!

11 kommentarer:

Karin W. sa...

Får jag leva och ha hälsan kvar ett tag till, vill jag också gärna göra ett besök i Prag. Staden, som jag hört så många andra tala så väl om

Anonym sa...

Ååååh - Prag – Café Slavia - Karlsbron - uret i Gamla Stan dit vi sprang varje gång vi hörde klockringningen... det becksvarta ölet - minnena bara väller över mig – tack för att du bjuder på ett återbesök i denna fantastiska stad – nu vill jag dit igen
hjördis ellenor

Anonym sa...

Det var en märklig tavla...jag funderade på om den gröna skulle vara poetens källa:) Men absint var väl en blandning som innehåller ett gift (bolmört?) som många drack förr -har jag läst om i en bok om cafélivet i Paris på 1800-talet och framåt. Giftet var livsfarligt.
Men motivet är fashinerande.
Prag låter som en spännande stad -och är av vad jag hört av dem som varit dit.

Anita sa...

Visst är absint betydligt starkare vara än det goda tjeckiska ölet, men av för mycket öl kan man väl också se både gröna damer och spöken..? :)
Jag hittade om absint här http://susning.nu/Absint och det verkar vara en mycket stark alkoholdryck (upp till 80%)som många litterära gestalter gärna använde runt sekelskiftet ute i Europa. Men det verkade dessvärre även vara ganska giftigt. Och grönt.
Då är det nog betydligt beskedligare och godare att smaka det theckiska ölet, skulle jag tro! (Jag tycker inte om öl....)

Anonym sa...

Var in och läste på länken om absint- det verkar inte vara så häslosamt. Märkligt att det var en populär dryck bland författare och konstnärer. Blev de påtända?
Men det var skickligt med den gröna "musan" på tavlan.

jag dricker också sällan öl - blir så kissnödig av ölet. Tar hellre ett glas vin. Det gör jag även när vi gamla kollegor har en "öl-kväll" - jag tror det är 3 av 10 som dricker öl.
Vi borde döpa om träffarna - men vinkvällar låter så uppfodrande -som om vi vore riktiga vinkännare... eller låter det kanske lösaktigare att hälla i sig vin?

Anita sa...

Igår var det omöjligt att logga inpå bloggen... var det flera som hade samma problem?

Inkan, jag dricker också hellre vin (eller vatten) isf öl. Ibland blir jag väldigt trött av vin. Öl har jag svårt för. Men alla säger att det tjeckiska ölet är speciellt gott.

Anita sa...

Jag måste säga...jag visste inte så mycket om absint innan jag skrev inlägget om tavlan på Slavia. Men det blev en intressant uppföljning via kommentarerna och jag förstår nu bättre vad tavlan vill visa. Tack!

Anonym sa...

Tavlan är verkligen magisk - jag går in här och tittar på den gång på gång. Den transparanta gröna kvinnokroppen är så genialt målad, vilken symbolik! Jag tolkar det som att 'hans musa' både varnar och förebrår - absintens lockelse och mannen vid bordet(konstnären?) ser ut att förtvivla...
Och trots mannen i bakgrunden - så känns det ensamt och tomt. Det är en mycket spännande bild som sätter igång tankar och känslor.

Och mitt i allt detta ser jag dessa underbara stolsryggar, böjt trä i Art Nouveau-stil. Sådana stolar skulle jag vilja ha.

Anita sa...

Jag tolkar målningen som dig - fast jag kände inte till så mycket om absint då jag hörde talas om det i Prag eller när jag skrev inlägget. Men när man vet det,förstår man tavlan bättre.

Jag har försökt att reda på konstnären till tavlan, men kan inte hitta det. Det skulle vara roligt att veta namnet.

Anita sa...

Jag har fått svar på min fundering om vem konstnären är till absinttavlan. Han heter Viktor Olivia. Tack Peter!
Jag har lagt en länk till den sida som Peter hänvisat till. Där finns även en bild på tavlan.

Anonym sa...

Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
»