Translate

tisdag 28 mars 2006

Det här vill jag se!

Det finns ett par aktuella konstutställningar just nu som jag gärna skulle vilja se. Det ena finns på Nationalmuseét i Stckholm och den andra på Zornmuseét i Mora. Båda museérna ställer ut bland annat flera målningar av de s.k. Skagen-målarna. Skagenmålarna var ett gäng konstnärer som i Skagen - på 1870-talet - hittade den bakgrund och liv till den fantastiska konst som de skapade.

Skagen fick något av samma betydelse som Grez i Frankrike, där också många av de svenska och danska konstnärerna vistades i slutet av 1800-talet. De kanske mest kända var Carl och Karin Larsson som bodde i Grez ganska långa tider innan de till slut flyttade till Sundborn i Dalarna.

Målningen ovan är gjord av Skagenmålaren Viggo Johansen som 1884 målade sin hustru i deras första anspråkslösa bostad i Skagen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En underbar målning Smulan!

I England, närmare bestämt här i Cornwall så fanns det två ställen där konstnärer höll till under den senare delen av 1800-talet, nämnligen Newlyn (Penzance) och St.Ives.

Stanhope Forbes ansågs vara ledaren för konstärskolonin i Newlyn och 1899 grundade han The Newlyn School of Art. Hans hustru Elisabeth Stanhope Forbes målade också och jag har ett par av deras målningar...men bara 'prints' förstås. :)


Lillan

Anonym sa...

Intressant Lillan! Det verkar som det fanns konstnärskolonier lite varstans vid den här tiden! Det var ju en tid av nya konstinriktningar (både av naturalism och realism) och konstnärerna inspirerade varandra och ville gå nya egna vägar. Därför var det nog inte så konstigt att de samlades, tog intryck av varandra och hade trevligt samtidigt.

Anonym sa...

åh ja - verkligen!!! vilken fin bild - en som jag annars älskar är Hammersio (stavningen) känmenr du till honom? (Hammersiö kanske...)
Petra

Anonym sa...

"Skagenmålarna" är några jag tycker om. Var i Skagen för många många år sedan och njöt av all konst på museet ( Ankers fd hem?) och givetvis blev det även té med
krnsekage på Bröndrums.... Hade en underbar vecka därnere.
Miljön är fantastisk!

Lillan: St.Ives är en plats jag skulle vilja besöka -just för att Virginia Woolf bodde där om somrarna som barn med sin familj, och platsen inspirerade ju till den underbara "Mot fyren" som ju även har grunden i hennes familjs sommarliv där.
Du bor inte så långt därifrån eller hur?

Anonym sa...

Nej, jag bor inte så många mil från St.Ives men man skulle kunna tro det eftersom vi aldrig kommer dit. Sista gången jag var där var någongång på 80-talet.

Får se om det blir av i år.

Lillan

Anonym sa...

Å, res dit, upplev och berätta :)

Inkan - som blir avundsjuk... så nära. Lyckost.

Anonym sa...

Mycket vacker bild.
Jag har haft glädjen av att
besöka både på "Skagen museet" och "Zorn-museet"
Härliga upplevelser.
Det är några år sedan, på den tiden då både Bertil och jag var alerta.
De vackra minnena kan dock ingen ta ifrån oss.
kram
Gerd