Translate

onsdag 1 november 2023

Landsbygden rustas ner...

 

Just saying...

Vi bor i en liten by utanför en mindre tätort. Vi har haft postutbärning varje dag tidigare, visserligen sent på dagen, men den levererades dagligen. Men sedan en tid tillbaka får vi post 2 ggr resp 3 ggr i veckan.
Tidigare fick vi lokaltidningen varje morgon utom lördag när vi fick hämta den i tätorten. Idag får vi ingen lokaltidning öht i brevlådan om vi inte är tacksamma för att få en bunt med posten 2-3 ggr i veckan... när nyheterna är gamla. Vi kan köpa lokaltidningen i tätorten några dagar i veckan. Oftast är den slutsåld.
Så är det på landsbygden idag.

Vem bryr sig..?

2 kommentarer:

Jessica Ritzén sa...

Visst bryr vi oss, jag bor i Tumba och får peppar peppar fortfarande DN där jag jobbar som journalist i brevlådan varje dag. Övrig post kommer spridd över veckan.
Vill tacka dig för din fina bevakning av folklivet i Ådalen genom historien. Jag är en Ritzén-ättling som halvvägs i livet börjat intressera mig för mina rötter. Har fått hjälp av dina intressanta sidor och väntar ivrigt på ett exemplar av Nils Erik Ritzéns folklivsbetraktelse från ett antikvariat. Tack för allt ditt fina arbete!

Anonym sa...

Tack Jessica för din kommentar! Så kul att du påbörjat din släktforskning! Det är ett otroligt intressant nöje som aldrig tar slut.. Det finns alltid nya trådar som man vill gå vidare med. Jag önskar dig ett stort lycka till och allt gott. Anita